№ |
Параметр стандарту |
Еталоні показники |
1 |
Пріоритетність навчання життєвим навичкам |
Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти навчання життєвим навичкам?
- Розвиток психосоціальних навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки, успішної соціалізації та самореалізації є одним із ключових завдань школи.
- Шкільні курси і предмети, спрямовані на набуття учнями наступних психосоціальних навичок: аналізу і розв’язання проблем, критичного мислення, ухвалення зважених рішень, ефективної комунікації, співчуття, розбудови рівноправних стосунків, запобігання стресам та їх подолання, опору соціальному тиску, відмови від небажаних пропозицій тощо.
- Вчителі школи пройшли підготовку з методики формування психосоціальних навичок за тематикою здоров’я, безпеки, соціальної і громадянської компетентності, розбудови миру, надзвичайних ситуацій (обсягом не менш як 90 годин);
- До викладання курсів з формування соціальної і здоров’язбережної компетентності допускаються лише вчителі, які пройшли підготовку і мають відповідні сертифікати.
- На засіданнях методичної ради і методичних об’єднань учителів – предметників та класних керівників регулярно обговорюються питання організації та якості соціальної і здоров’язбережної освіти у школі.
|
2 |
Обов'язковість тематики здоров’я, безпеки, соціалізації, громадянства
|
Чи є тематика здоров’я, безпеки, соціальної і громадянської компетентності, розбудови миру, підприємливості, екологічної грамотності, надзвичайних ситуацій обов’язковими елементами змісту навчального плану школи?
- Тематика здоров’я, безпеки, соціальної і громадянської компетентності є обов’язковими елементами змісту навчального плану школи.
- Учні отримують відповідні для їхнього віку базові знання з наступних питань:
- фізична активність;
- гігієна;
- раціональне харчування;
- профілактика інфекційних та неінфекційних захворювань;
- попередження травматизму;
- безпека у різних сферах життя;
- психічне і соціальне здоров’я;
- репродуктивне здоров’я;
- профілактика вживання алкоголю, тютюну та інших психоактивних речовин;
- профілактика ВІЛ-інфекціїї тощо.
|
3 |
Система мотивації навчання педагогічних працівників та учнів життєво важливим навичкам на засадах компетентнісного підходу |
Чи створена у вашому закладі освіти система мотивації, що включає наступні компоненти?
- Керівництво вашого закладу надає педагоогічним працівникам допомогу в розвитку та підтримці впевненості у собі, як педагогів.
- Педагогічні працівники заохочуються проходити навчання (дистанційне та очне) з питань формування важливих для здоров’я і безпеки життєвих навичок.
- Вчитель (вихователь) спілкується з учнями на засадах діалогу, партнерства і заохочує їх працювати разом.
- Моніторинг навчальних досягнень учнів супроводжується позитивними примітками та порадами щодо покращення результатів.
- У закладі відмовляються від використання рейтингів успішності в класі, що посилюють конкуренцію.
- У закладі регулярно відбуваються виставки творчих робіт учнів.
- Учнів заохочують ставити запитання під час навчання, які є цікавими для них.
- Вчителі застосовують групові форми роботи, щоб учні могли працювати разом і формувати «дух команди».
- Учні залучаються до заходів щодо адвокації та популяризації здорового способу життя.
|
4 |
Залучення і рівність для всіх учасників |
Чи забезпечує ваш заклад освіти інклюзивність (залученність) і рівність для всіх учасників навчально-виховного процесу? Зокрема:
- У закладі забезпечено рівний доступ хлопців і дівчат до всіх освітніх програм, враховуючи важливі потреби дівчат і хлопців.
- У закладі забезпечено рівний доступ хлопців і дівчат до всіх послуг, які надає навчальний заклад.
- У закладі проявляють повагу до відмінностей і різноманіття.
- Вчителі, працівники школи та батьки пройшли навчання з питань інклюзивної освіти і підготовлені для організації спільного навчання всіх дітей.
- Заклад обладнано всім необхідним для дітей з особливими потребами (будівлі, класи, туалети, книги, інформація, транспорт до школи, тощо).
- У вашому класі навчаються діти з інвалідністю.
|
5 |
Обов’язковий курс з основ здоров'я |
Чи є обов’язковим для всіх учнів вашої школи предмет «Основи здоров'я»?
- Предмет «Основи здоров'я» є обов’язковим для всіх учнів школи.
|
6 |
Стратегії активного навчання |
Чи всі вчителі з у навчанні учнів з питань здоров`я і безпеки використовують стратегії активного навчання та форми роботи, які подобаються учням та є прийнятними для них?
- Практичні заняття під керівництвом вчителя.
- Обговорення.
- Спільне навчання.
- Імітація та навчальні ігри.
- Робота вчителя та форму навчання за принципом «рівний-рівному».
- Рольові ігри.
- Відпрацювання навичок.
- Візуалізація.
Довідка.
До стратегій активного навчання належать інтерактивні методи навчання, які базуються на партнерстві учнів і вчителя, залученні всіх учнів до навчальної діяльності, використанні різних форм інтерактивного навчання, врахування життєвого досвіду і індивідуальних стилів сприйняття і навчання учнів
|
7 |
Можливості для відпрацювання навичок
|
Чи всі вчителі у навчанні учнів з питань здоров`я і безпеки дають учням можливість практикувати або тренувати навички, необхідні для підтримки та покращення їхнього здоров'я?
- Розвиток критичного мислення та навички щодо вирішення проблем.
- Прийняття рішень та оцінка наслідків прийнятих рішень.
- Розвиток навичок спілкування.
- Розвиток навичок відмови.
- Уміння адекватно висловлювати почуття.
- Уміння ставити відповідні цілі, щоб бути здоровим.
- Доступ до достовірної та надійної інформації про здоров'я.
- Виявлення та протидія маркетинговим стратегіям (наприклад, реклама тютюну або алкоголю) або повідомленням у ЗМІ, які можуть зашкодити здоров`ю.
- Уміння справлятися зі складними особистими ситуаціями, такими як негативний тиск однолітків та зміни в родині.
- Управління гнівом.
- Формування позитивних стосунків.
- Навички читати інформацію на упаковці харчових продуктів.
- Планування здорових перекусів.
- Розробка безпечного та індивідуального плану фізичної активності.
- Звичка носити та правильно використовувати захисне спорядження (наприклад, велосипедний шолом, ремінь безпеки, засоби захисту очей).
|
8 |
Завдання, які заохочують взаємодію учнів з родиною та громадою
|
Чи всі вчителі з питань здоров`я використовують завдання або проекти, які заохочують учнів до взаємодії з членами сім'ї та громадськими організаціями?
- Виконання домашніх обов’язків / завдань разом з батьками, опікунами або іншими членами родини.
- Проведення опитування членів родини.
- Донесення інформації до членів родини.
- Виставки учнівських проектів у школі для представлення членам родин учнів.
- Участь у веселих сімейних заходах, пов'язаних з безпечною фізичною активністю та здоровим харчуванням.
- Заохочення родинних обговорень на теми, що стосуються здоров`я, які до того учні розглядали в школі.
- Розробку та відпрацювання планів безпеки разом з родиною (наприклад, план евакуації під час пожежі вдома, або план евакуації під час стихійного лиха).
- Збір інформації про існуючі громадські послуги.
- Надання учнями волонтерської допомоги у сфері громадських послуг та в реалізації проектів з розвитку громади.
- Участь у громадських спеціальних заходах та відвідування громадських організацій після школи.
|
9 |
Підготовлені педагогічні працівники у сфері безпеки і здоров`я
|
Чи всі уроки з питань безпеки і здоров`я проводяться підготовленими викладачами з питань здоров’язбережної і соціальної компетентності та методики викладання превентивних програм?
- Всі уроки проводяться підготовленими вчителями.
|
10 |
Підвищення кваліфікацію за дистанційним і очними формами навчання
|
Чи діє у закладі система підвищення кваліфікації, яка містить наступні компоненти?
- Персонал заладу постійно підвищує свою кваліфікацію з питань безпечної і дружньої до дитини школи, принаймі раз на рік проходячи відповідні тренінги.
- Вчителі, які викладають предмет «Основи здоров’я» та інші курси з формування соціальної та здоров’язбережної компетентності учнів, обов’язково проходять відповідну дистанційну і очну підготовку.
- Проходження курсів з підвищення своєї кваліфікації за дистанційним і очними формами навчання враховується у результатах атестації (сертифікації) вчителів).
|
11 |
Підвищення кваліфікації з методів роботи з класом
|
Чи всі викладачі протягом останніх двох років пройшли курс підвищення кваліфікації у техніках роботи з класом?
- Всі викладачі протягом останніх двох років пройшли курс підвищення кваліфікації у техніках роботи з класом.
|
12 |
Важливі теми щодо запобігання ненавмисному травмуванню та насильству |
Чи містить ваша навчальна програма всі ці теми щодо запобігання ненавмисному травмуванню та насильству?
- Безпека користування автотранспортом, наприклад, використання пасків безпеки.
- Використання захисного спорядження для їзди на велосипеді, катання на ковзанах або інших видів спорту.
- Безпека при поводженні з вогнем, водою, та безпека пішоходів.
- Попередження отруєння.
- Готовність до надзвичайних ситуацій.
- Перша допомога та серцево-легенева реанімація (СЛР).
До тем, пов'язаних з насильством, відносяться такі:
- Управління гнівом.
- Залякування і що робити, якщо когось залякують.
- Піддразнювання.
- Особиста безпека, наприклад, при зустрічі з незнайомими людьми.
- Недоречні доторкання.
- Методи вирішення конфліктів без бійки.
- Види соціально орієнтованої поведінки, такі як співпраця, похвала, або готовність до підтримки інших людей.
- Шанобливі та доброзичливі відносини з партнерами.
- Особиста безпека, наприклад, орієнтована на те, аби не стати жертвою злочину.
- Сексуальні домагання.
- Насильство на побаченні.
- Сексуальне насильство та зґвалтування.
- Банди.
- Уміння розпізнавати ознаки і симптоми того, що людина збирається заподіяти шкоди собі або комусь.
- Як діяти, якщо хтось замислив заподіяти шкоди собі або іншим.
- Коли звертатися по допомогу у випадку виникнення суїцидальних настроїв.
- Коротко - та довгострокові наслідки насильства.
- Взаємозв`язок між самогубством і іншими видами насильства.
До загальних тем, пов’язаних з травмуванням, відносяться такі:
- Забобони, дискримінація та упередженість.
- Співчуття, що означає ототожнення себе з іншою людиною та розуміння її почуттів, ситуації або мотивів.
- Уміння приймати точку зору іншої людини.
- Зв'язок між вживанням алкоголю або інших наркотиків, та травмуванням, насильством і самогубством. Ставлення соціального середовища до ненавмисного травмування, насильства та самогубства, в тому числі вплив засобів масової інформації, сім'ї, колег і культури.
- Як знайти достовірну інформацію або послуги з попередження травматизму, насилля та самогубства.
- Як розробити план та відстежити прогрес на шляху до досягнення особистої мети щодо запобігання травматизму, насильству та самогубству.
- Як впливати, підтримувати або виступати на підтримку інших, аби запобігти травмуванню, насильству та самогубству.
- Як протистояти тиску з боку однолітків, який призводить до збільшення ризику травм, насильства та самогубства.
|
13 |
Важливі теми щодо фізичної активності
|
Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я всі зазначені нижче теми, які стосуються фізичної активності?
- Фізичні, психологічні або соціальні переваги фізичної активності.
- Як фізична активність може сприяти здоровій вазі.
- Як фізична активність може покращити процес навчання.
- Як малорухливий спосіб життя впливає на розвиток хронічних захворювань.
- Тренованість, яка впливає на здоров`я, тобто, серцево-судинну витривалість, м'язову витривалість, м'язову силу, гнучкість та будову тіла.
- Відмінності між фізичною активністю, фізичними вправами та фітнесом.
- Етапи тренування, тобто, розігрів, робота і заспокоєння.
- Подолання перешкод щодо фізичної активності.
- Скорочення сидячої діяльності, наприклад, перегляду телебачення.
- Можливості для фізичної активності в громаді.
- Запобігання травмуванню під час фізичної активності.
- Безпека, пов`язана з погодними умовами, наприклад, уникнення теплового удару, переохолодження та сонячних опіків під час фізичної активності.
- Який об`єм фізичної активності слід вважати достатнім, тобто, визначення частоти, інтенсивності, часу і типу фізичної активності.
- Небезпеки використання допінгу, як, наприклад, стероїдів.
- Вплив соціального середовища на фізичну активність, в тому числі вплив засобів масової інформації, сім'ї, колег та культури.
- Як знайти достовірну інформацію або послуги, пов'язані з фізичною активністю та фітнесом.
- Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших, аби залучити їх до фізичної активності.
- Як протистояти тиску з боку однолітків, які перешкоджають фізичній активності.
|
14 |
Важливі теми щодо здорового харчування
|
Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я всі ці теми щодо здорового харчування?
- Зв`язок між здоровим харчуванням, особистим здоров'ям та профілактикою захворювань.
- Керівництво з харчування за схемою «Моя тарілка».
- Читання та врахування інформації, вказаної на упаковці харчових продуктів.
- Різноманітний раціон щодня.
- Баланс між споживанням їжі та фізичною активністю.
- Вживання більшої кількості фруктів, овочів та цільнозернових продуктів.
- Вибір продуктів з низьким вмістом жирів, насичених жирів і холестерину, та відсутністю трансжирів.
- Вибір продуктів харчування та напоїв з низьким вмістом цукру.
- Рекомендації щодо споживання солі.
- Споживання більшої кількості продуктів, багатих на кальцій.
- Приготування здорової їжі та перекусів (легких закусок).
- Ризики практик з контролю за вагою.
- Врахування змін у розмірі тіла.
- Безпека їжі.
- Важливість споживання води.
- Важливість сніданку.
- Дотримання здорових навичок харчування при відвідуванні ресторанів.
- Харчові розлади.
- Зменшення споживання солі.
- Вплив соціального середовища на здорове харчування, в тому числі вплив ЗМІ, сім'ї, колег та культури.
- Як знайти достовірну інформацію або послуги, пов'язані з харчуванням та дотриманням дієти.
- Як розробити план і відстежити прогрес на шляху до досягнення особистої мети, харчуватись здорово.
- Як чинити опір тиску, пов'язаному з нездоровими харчовими звичками, з боку однолітків.
- Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших людей щодо їхніх звичок здорового харчування.
|
15 |
Важливі теми щодо попередження вживання тютюну
|
Чи містить ваш навчальний план з питань охорони здоров`я всі зазначені нижче теми щодо попередження вживання тютюну?
- Коротко - та довгострокові наслідки для здоров`я як результат вживання тютюну, включаючи цигарки, сигари та бездимний тютюн, а також інші тютюнові вироби.
- Переваги щодо утримання від вживання тютюну.
- Важливість відмови від вживання тютюну.
- Вплив нікотину в тютюнових виробах, що впливає на виникнення залежності.
- Вплив пасивного куріння на здоров'я, та переваги середовища, вільного від куріння та тютюну в цілому.
- Скільки молодих людей курять.
- Ставлення соціального середовища до вживання тютюну, в т. ч., вплив ЗМІ, сім'ї, колег та культури.
- Пошук достовірної інформації та послуг, пов'язаних з профілактикою та припиненням вживання тютюну.
- Вміння протистояти тиску з боку однолітків щодо вживання тютюну.
- Прийняття особистих зобов’язань не вживати тютюн.
- Підтримка заходів школи та спільноти у питаннях щодо створення середовища без тютюну.
- Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших людей, аби запобігти вживанню тютюну.
- Вплив або підтримка інших, аби вони кинули палити.
- Як уникнути забруднення навколишнього середовища тютюновим димом, як уникати пасивного куріння.
|
16 |
Важливі теми щодо обізнаності про астму |
Чи містить ваш навчальний план з питань охорони здоров`я всі зазначені теми щодо обізнаності про астму?
- Основні факти та чинники виникнення астми.
- Зв`язок з довіреною дорослою людиною, яка може допомогти особі, що потребує допомоги у випадку астматичного нападу.
- Шляхи підтримки однокласників, хворих на астму.
- Виявлення співчуття до людей, хворих на астму.
|
17 |
Важливі теми щодо запобігання ВІЛ, іншим ЗПСШ і вагітності
|
Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я і безпеки всі зазначені теми щодо запобігання ВІЛ, іншим захворюванням, що передаються статевим шляхом (ЗПСШ) і вагітності?
- Питання, пов’язані з розвитком людини, в т. ч. питання репродуктивної анатомії та статевої зрілості.
- Як передається ВІЛ та інші ЗПСШ.
- Ознаки та симптоми ВІЛ та інших ЗПСШ, а також методи їх діагностики та лікування.
- Довгострокові наслідки ВІЛ, інших ЗПСШ та СНІД для здоров'я.
- Співчуття до людей, які живуть з ВІЛ або СНІД.
- Запобігання ВІЛ, іншим ЗПСШ та вагітності.
- Утримання як найефективніший спосіб уникнути ВІЛ, інших ЗПСШ та вагітності.
- Вплив соціальних чинників на сексуальну поведінку, в т. ч. вплив ЗМІ, сім'ї, колег, сексуальних партнерів, гендерних ролей та культури.
- Загальні фактори ризику виникнення ВІЛ, інших ЗПСШ та вагітності (наприклад, вживання алкоголю або інших наркотиків, непостійне або неправильне використання презервативів).
- Створення та підтримання здорових стосунків.
- Методи запобігання вагітності та ЗПСШ, і їхня дієвість.
- Як правильно використовувати методи запобігання вагітності та ЗПСШ, в т. ч. презервативи.
- Опір спонуканню до сексуальної поведінки.
- Навички ефективного спілкування для підтримки свого сексуального здоров'я і безпечних відносин.
- Емоційні, соціальні, фізичні та фінансові наслідки підліткового батьківства.
- Пошук достовірної інформації або послуг, пов'язаних з ВІЛ, ІПСШ і вагітністю, в т.ч. послуг з консультування та тестування.
- Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших людей, щоб допомогти їм прийняти здорові рішення, пов'язані з сексуальною поведінкою.
- Відповідальність впевнитись, що кожен статевий контакт є погодженим, і як розпізнати ознаки сексуальних домагань, примусу або тиску на інших людей.
- Як визначити ефективні та надійні послуги, інформацію та продукцію, в т. ч. ті, які стосуються сексуальних домагань, примусу та насильства.
|