3.3 Інклюзивне навчання на засадах компетентнісного підходу

Зміст

Базовий пакет вимог до інклюзивного (у широкому сенсі) навчання складається з параметрів і еталонних показників третього стандарту безпечної і дружної до дитини школи «Інклюзивна освіта на засадах загальнолюдських цінностей і життєвих навичок». Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.

 

 №  Параметр стандарту Еталоні показники
 1 Пріоритетність навчання життєвим навичкам

Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти навчання життєвим навичкам?

  • Розвиток психосоціальних навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки, успішної соціалізації та самореалізації є одним із ключових завдань школи.
  • Шкільні курси і предмети, спрямовані на набуття учнями наступних психосоціальних навичок: аналізу і розв’язання проблем, критичного мислення, ухвалення зважених рішень, ефективної комунікації, співчуття, розбудови рівноправних стосунків, запобігання стресам та їх подолання, опору соціальному тиску, відмови від небажаних пропозицій тощо.
  • Вчителі школи пройшли підготовку з методики формування психосоціальних навичок за тематикою здоров’я, безпеки, соціальної і громадянської компетентності, розбудови миру, надзвичайних ситуацій (обсягом не менш як 90 годин);
  • До викладання курсів з формування соціальної і здоров’язбережної компетентності допускаються лише вчителі, які пройшли підготовку і мають відповідні сертифікати.
  • На засіданнях методичної ради і методичних об’єднань учителів – предметників та класних керівників регулярно обговорюються питання організації та якості соціальної і здоров’язбережної освіти у школі.
 2

Обов'язковість тематики здоров’я, безпеки, соціалізації, громадянства

Чи є тематика здоров’я, безпеки, соціальної і громадянської компетентності, розбудови миру, підприємливості, екологічної грамотності, надзвичайних ситуацій обов’язковими елементами змісту навчального плану школи?

  • Тематика здоров’я, безпеки, соціальної і громадянської компетентності є обов’язковими елементами змісту навчального плану школи.
  • Учні отримують відповідні для їхнього віку базові знання з наступних питань:
    • фізична активність;
    • гігієна;
    • раціональне харчування;
    • профілактика інфекційних та неінфекційних захворювань;
    • попередження травматизму;
    • безпека у різних сферах життя;
    • психічне і соціальне здоров’я;
    • репродуктивне здоров’я;
    • профілактика вживання алкоголю, тютюну та інших психоактивних речовин;
    • профілактика ВІЛ-інфекціїї тощо.
 3 Система мотивації навчання педагогічних працівників та учнів життєво важливим навичкам на засадах компетентнісного підходу

Чи створена у вашому закладі освіти система мотивації, що включає наступні компоненти?

  • Керівництво вашого закладу надає педагоогічним працівникам допомогу в розвитку та підтримці впевненості у собі, як педагогів.
  • Педагогічні працівники заохочуються проходити навчання (дистанційне та очне) з питань формування важливих для здоров’я і безпеки життєвих навичок.
  • Вчитель (вихователь) спілкується з учнями на засадах діалогу, партнерства і заохочує їх працювати разом.
  • Моніторинг навчальних досягнень учнів супроводжується позитивними примітками та порадами щодо покращення результатів.
  • У закладі відмовляються від використання рейтингів успішності в класі, що посилюють конкуренцію.
  • У закладі регулярно відбуваються виставки творчих робіт учнів.
  • Учнів заохочують ставити запитання під час навчання, які є цікавими для них.
  • Вчителі застосовують групові форми роботи, щоб учні могли працювати разом і формувати «дух команди».
  • Учні залучаються до заходів щодо адвокації та популяризації здорового способу життя.
 4 Залучення і рівність для всіх учасників

Чи забезпечує ваш заклад освіти інклюзивність (залученність) і рівність для всіх учасників навчально-виховного процесу? Зокрема:

  • У закладі забезпечено рівний доступ хлопців і дівчат до всіх освітніх програм, враховуючи важливі потреби дівчат і хлопців.
  • У закладі забезпечено рівний доступ хлопців і дівчат до всіх послуг, які надає навчальний заклад.
  • У закладі проявляють повагу до відмінностей і різноманіття.
  • Вчителі, працівники школи та батьки пройшли навчання з питань інклюзивної освіти і підготовлені для організації спільного навчання всіх дітей.
  • Заклад обладнано всім необхідним для дітей з особливими потребами (будівлі, класи, туалети, книги, інформація, транспорт до школи, тощо).
  • У вашому класі навчаються діти з інвалідністю.
5 Обов’язковий курс з основ здоров'я

Чи є обов’язковим для всіх учнів вашої школи предмет «Основи здоров'я»?

  • Предмет «Основи здоров'я» є обов’язковим для всіх учнів школи.
6 Стратегії активного навчання

Чи всі вчителі з у навчанні учнів з питань здоров`я і безпеки використовують стратегії активного навчання та форми роботи, які подобаються учням та є прийнятними для них?

  • Практичні заняття під керівництвом вчителя.
  • Обговорення.
  • Спільне навчання.
  • Імітація та навчальні ігри.
  • Робота вчителя та форму навчання за принципом «рівний-рівному».
  • Рольові ігри.
  • Відпрацювання навичок.
  • Візуалізація.

Довідка.

До стратегій активного навчання належать інтерактивні методи навчання, які базуються на партнерстві учнів і вчителя, залученні всіх учнів до навчальної діяльності, використанні різних форм інтерактивного навчання, врахування життєвого досвіду і індивідуальних стилів сприйняття і навчання учнів

 7

Можливості для відпрацювання навичок

Чи всі вчителі у навчанні учнів з питань здоров`я і безпеки дають учням можливість практикувати або тренувати навички, необхідні для підтримки та покращення їхнього здоров'я?

  • Розвиток критичного мислення та навички щодо вирішення проблем.
  • Прийняття рішень та оцінка наслідків прийнятих рішень.
  • Розвиток навичок спілкування.
  • Розвиток навичок відмови.
  • Уміння адекватно висловлювати почуття.
  • Уміння ставити відповідні цілі, щоб бути здоровим.
  • Доступ до достовірної та надійної інформації про здоров'я.
  • Виявлення та протидія маркетинговим стратегіям (наприклад, реклама тютюну або алкоголю) або повідомленням у ЗМІ, які можуть зашкодити здоров`ю.
  • Уміння справлятися зі складними особистими ситуаціями, такими як негативний тиск однолітків та зміни в родині.
  • Управління гнівом.
  • Формування позитивних стосунків.
  • Навички читати інформацію на упаковці харчових продуктів.
  • Планування здорових перекусів.
  • Розробка безпечного та індивідуального плану фізичної активності.
  • Звичка носити та правильно використовувати захисне спорядження (наприклад, велосипедний шолом, ремінь безпеки, засоби захисту очей).
 8

Завдання, які заохочують взаємодію учнів з родиною та громадою

Чи всі вчителі з питань здоров`я використовують завдання або проекти, які заохочують учнів до взаємодії з членами сім'ї та громадськими організаціями?

  • Виконання домашніх обов’язків / завдань разом з батьками, опікунами або іншими членами родини.
  • Проведення опитування членів родини.
  • Донесення інформації до членів родини.
  • Виставки учнівських проектів у школі для представлення членам родин учнів.
  • Участь у веселих сімейних заходах, пов'язаних з безпечною фізичною активністю та здоровим харчуванням.
  • Заохочення родинних обговорень на теми, що стосуються здоров`я, які до того учні розглядали в школі.
  • Розробку та відпрацювання планів безпеки разом з родиною (наприклад, план евакуації під час пожежі вдома, або план евакуації під час стихійного лиха).
  • Збір інформації про існуючі громадські послуги.
  • Надання учнями волонтерської допомоги у сфері громадських послуг та в реалізації проектів з розвитку громади.
  • Участь у громадських спеціальних заходах та відвідування громадських організацій після школи.
 9

Підготовлені педагогічні працівники у сфері безпеки і здоров`я

Чи всі уроки з питань безпеки і здоров`я проводяться підготовленими викладачами з питань здоров’язбережної і соціальної компетентності та методики викладання превентивних програм?

  • Всі уроки проводяться підготовленими вчителями.
10

Підвищення кваліфікацію за дистанційним і очними формами навчання

Чи діє у закладі система підвищення кваліфікації, яка містить наступні компоненти?

  • Персонал заладу постійно підвищує свою кваліфікацію з питань безпечної і дружньої до дитини школи, принаймі раз на рік проходячи відповідні тренінги.
  • Вчителі, які викладають предмет «Основи здоров’я» та інші курси з формування соціальної та здоров’язбережної компетентності учнів, обов’язково проходять відповідну дистанційну і очну підготовку.
  • Проходження курсів з підвищення своєї кваліфікації за дистанційним і очними формами навчання враховується у результатах атестації (сертифікації) вчителів).
 11

Підвищення кваліфікації з методів роботи з класом

Чи всі викладачі протягом останніх двох років пройшли курс підвищення кваліфікації у техніках роботи з класом?

  • Всі викладачі протягом останніх двох років пройшли курс підвищення кваліфікації у техніках роботи з класом.
 12 Важливі теми щодо запобігання ненавмисному травмуванню та насильству

Чи містить ваша навчальна програма всі ці теми щодо запобігання ненавмисному травмуванню та насильству?

  • Безпека користування автотранспортом, наприклад, використання пасків безпеки.
  • Використання захисного спорядження для їзди на велосипеді, катання на ковзанах або інших видів спорту.
  • Безпека при поводженні з вогнем, водою, та безпека пішоходів.
  • Попередження отруєння.
  • Готовність до надзвичайних ситуацій.
  • Перша допомога та серцево-легенева реанімація (СЛР).

До тем, пов'язаних з насильством, відносяться такі:

  • Управління гнівом.
  • Залякування і що робити, якщо когось залякують.
  • Піддразнювання.
  • Особиста безпека, наприклад, при зустрічі з незнайомими людьми.
  • Недоречні доторкання.
  • Методи вирішення конфліктів без бійки.
  • Види соціально орієнтованої поведінки, такі як співпраця, похвала, або готовність до підтримки інших людей.
  • Шанобливі та доброзичливі відносини з партнерами.
  • Особиста безпека, наприклад, орієнтована на те, аби не стати жертвою злочину.
  • Сексуальні домагання.
  • Насильство на побаченні.
  • Сексуальне насильство та зґвалтування.
  • Банди.
  • Уміння розпізнавати ознаки і симптоми того, що людина збирається заподіяти шкоди собі або комусь.
  • Як діяти, якщо хтось замислив заподіяти шкоди собі або іншим.
  • Коли звертатися по допомогу у випадку виникнення суїцидальних настроїв.
  • Коротко - та довгострокові наслідки насильства.
  • Взаємозв`язок між самогубством і іншими видами насильства.

До загальних тем, пов’язаних з травмуванням, відносяться такі:

  • Забобони, дискримінація та упередженість.
  • Співчуття, що означає ототожнення себе з іншою людиною та розуміння її почуттів, ситуації або мотивів.
  • Уміння приймати точку зору іншої людини.
  • Зв'язок між вживанням алкоголю або інших наркотиків, та травмуванням, насильством і самогубством. Ставлення соціального середовища до ненавмисного травмування, насильства та самогубства, в тому числі вплив засобів масової інформації, сім'ї, колег і культури.
  • Як знайти достовірну інформацію або послуги з попередження травматизму, насилля та самогубства.
  • Як розробити план та відстежити прогрес на шляху до досягнення особистої мети щодо запобігання травматизму, насильству та самогубству.
  • Як впливати, підтримувати або виступати на підтримку інших, аби запобігти травмуванню, насильству та самогубству.
  • Як протистояти тиску з боку однолітків, який призводить до збільшення ризику травм, насильства та самогубства.
 13

Важливі теми щодо фізичної активності

Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я всі зазначені нижче теми, які стосуються фізичної активності?

  • Фізичні, психологічні або соціальні переваги фізичної активності.
  • Як фізична активність може сприяти здоровій вазі.
  • Як фізична активність може покращити процес навчання.
  • Як малорухливий спосіб життя впливає на розвиток хронічних захворювань.
  • Тренованість, яка впливає на здоров`я, тобто, серцево-судинну витривалість, м'язову витривалість, м'язову силу, гнучкість та будову тіла.
  • Відмінності між фізичною активністю, фізичними вправами та фітнесом.
  • Етапи тренування, тобто, розігрів, робота і заспокоєння.
  • Подолання перешкод щодо фізичної активності.
  • Скорочення сидячої діяльності, наприклад, перегляду телебачення.
  • Можливості для фізичної активності в громаді.
  • Запобігання травмуванню під час фізичної активності.
  • Безпека, пов`язана з погодними умовами, наприклад, уникнення теплового удару, переохолодження та сонячних опіків під час фізичної активності.
  • Який об`єм фізичної активності слід вважати достатнім, тобто, визначення частоти, інтенсивності, часу і типу фізичної активності.
  • Небезпеки використання допінгу, як, наприклад, стероїдів.
  • Вплив соціального середовища на фізичну активність, в тому числі вплив засобів масової інформації, сім'ї, колег та культури.
  • Як знайти достовірну інформацію або послуги, пов'язані з фізичною активністю та фітнесом.
  • Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших, аби залучити їх до фізичної активності.
  • Як протистояти тиску з боку однолітків, які перешкоджають фізичній активності.
 14

Важливі теми щодо здорового харчування

Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я всі ці теми щодо здорового харчування?

  • Зв`язок між здоровим харчуванням, особистим здоров'ям та профілактикою захворювань.
  • Керівництво з харчування за схемою «Моя тарілка».
  • Читання та врахування інформації, вказаної на упаковці харчових продуктів.
  • Різноманітний раціон щодня.
  • Баланс між споживанням їжі та фізичною активністю.
  • Вживання більшої кількості фруктів, овочів та цільнозернових продуктів.
  • Вибір продуктів з низьким вмістом жирів, насичених жирів і холестерину, та відсутністю трансжирів.
  • Вибір продуктів харчування та напоїв з низьким вмістом цукру.
  • Рекомендації щодо споживання солі.
  • Споживання більшої кількості продуктів, багатих на кальцій.
  • Приготування здорової їжі та перекусів (легких закусок).
  • Ризики практик з контролю за вагою.
  • Врахування змін у розмірі тіла.
  • Безпека їжі.
  • Важливість споживання води.
  • Важливість сніданку.
  • Дотримання здорових навичок харчування при відвідуванні ресторанів.
  • Харчові розлади.
  • Зменшення споживання солі.
  • Вплив соціального середовища на здорове харчування, в тому числі вплив ЗМІ, сім'ї, колег та культури.
  • Як знайти достовірну інформацію або послуги, пов'язані з харчуванням та дотриманням дієти.
  • Як розробити план і відстежити прогрес на шляху до досягнення особистої мети, харчуватись здорово.
  • Як чинити опір тиску, пов'язаному з нездоровими харчовими звичками, з боку однолітків.
  • Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших людей щодо їхніх звичок здорового харчування.
 15

Важливі теми щодо попередження вживання тютюну

Чи містить ваш навчальний план з питань охорони здоров`я всі зазначені нижче теми щодо попередження вживання тютюну?

  • Коротко - та довгострокові наслідки для здоров`я як результат вживання тютюну, включаючи цигарки, сигари та бездимний тютюн, а також інші тютюнові вироби.
  • Переваги щодо утримання від вживання тютюну.
  • Важливість відмови від вживання тютюну.
  • Вплив нікотину в тютюнових виробах, що впливає на виникнення залежності.
  • Вплив пасивного куріння на здоров'я, та переваги середовища, вільного від куріння та тютюну в цілому.
  • Скільки молодих людей курять.
  • Ставлення соціального середовища до вживання тютюну, в т. ч., вплив ЗМІ, сім'ї, колег та культури.
  • Пошук достовірної інформації та послуг, пов'язаних з профілактикою та припиненням вживання тютюну.
  • Вміння протистояти тиску з боку однолітків щодо вживання тютюну.
  • Прийняття особистих зобов’язань не вживати тютюн.
  • Підтримка заходів школи та спільноти у питаннях щодо створення середовища без тютюну.
  • Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших людей, аби запобігти вживанню тютюну.
  • Вплив або підтримка інших, аби вони кинули палити.
  • Як уникнути забруднення навколишнього середовища тютюновим димом, як уникати пасивного куріння.
 16 Важливі теми щодо обізнаності про астму

Чи містить ваш навчальний план з питань охорони здоров`я всі зазначені теми щодо обізнаності про астму?

  • Основні факти та чинники виникнення астми.
  • Зв`язок з довіреною дорослою людиною, яка може допомогти особі, що потребує допомоги у випадку астматичного нападу.
  • Шляхи підтримки однокласників, хворих на астму.
  • Виявлення співчуття до людей, хворих на астму.
 17

Важливі теми щодо запобігання ВІЛ, іншим ЗПСШ і вагітності

Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я і безпеки всі зазначені теми щодо запобігання ВІЛ, іншим захворюванням, що передаються статевим шляхом (ЗПСШ) і вагітності?

  • Питання, пов’язані з розвитком людини, в т. ч. питання репродуктивної анатомії та статевої зрілості.
  • Як передається ВІЛ та інші ЗПСШ.
  • Ознаки та симптоми ВІЛ та інших ЗПСШ, а також методи їх діагностики та лікування.
  • Довгострокові наслідки ВІЛ, інших ЗПСШ та СНІД для здоров'я.
  • Співчуття до людей, які живуть з ВІЛ або СНІД.
  • Запобігання ВІЛ, іншим ЗПСШ та вагітності.
  • Утримання як найефективніший спосіб уникнути ВІЛ, інших ЗПСШ та вагітності.
  • Вплив соціальних чинників на сексуальну поведінку, в т. ч. вплив ЗМІ, сім'ї, колег, сексуальних партнерів, гендерних ролей та культури.
  • Загальні фактори ризику виникнення ВІЛ, інших ЗПСШ та вагітності (наприклад, вживання алкоголю або інших наркотиків, непостійне або неправильне використання презервативів).
  • Створення та підтримання здорових стосунків.
  • Методи запобігання вагітності та ЗПСШ, і їхня дієвість.
  • Як правильно використовувати методи запобігання вагітності та ЗПСШ, в т. ч. презервативи.
  • Опір спонуканню до сексуальної поведінки.
  • Навички ефективного спілкування для підтримки свого сексуального здоров'я і безпечних відносин.
  • Емоційні, соціальні, фізичні та фінансові наслідки підліткового батьківства.
  • Пошук достовірної інформації або послуг, пов'язаних з ВІЛ, ІПСШ і вагітністю, в т.ч. послуг з консультування та тестування.
  • Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших людей, щоб допомогти їм прийняти здорові рішення, пов'язані з сексуальною поведінкою.
  • Відповідальність впевнитись, що кожен статевий контакт є погодженим, і як розпізнати ознаки сексуальних домагань, примусу або тиску на інших людей.
  • Як визначити ефективні та надійні послуги, інформацію та продукцію, в т. ч. ті, які стосуються сексуальних домагань, примусу та насильства.

 

Список використаних джерел

  1. Школы, доброжелательные к ребенку http://www.unicef.org/ceecis/ru/education_21974.html
  2. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.