Модуль 3. Базовий пакет вимог до БДДШ

3.1 Базовий пакет вимог фізичного середовища

Зміст

 

У цьому модулі ви ознайомитеся з базовим пакетом вимог для створення безпечної і дружньої до дитини школи відповідно до чотирьох стандартів.

 

 

Базовий пакет вимог до фізичного середовища складається з параметрів і еталонних показників першого стандарту безпечної і дружної до дитини школи «Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище». Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретного закладу освіти його можна доповнити або скоротити.

 

Параметр стандарту

Еталоні показники

1

Наявність комплексу затверджених норм і правил щодо безпеки для життя і здоров’я у закладі освіти

Чи є у вашому закладі затверджені норми і правила щодо безпеки життя та здоров’я учнів і персоналу, які включають наступні компоненти?

  • Правила безпеки у навколишній території, подвір’ї і у приміщеннях закладу освіти.
  • Рекомендації щодо безпечної дороги до школи.
  • Санітарно-гігієнічні норми і правила.
  • Правила пожежної та електричної безпеки.
  • Норми і правила безпеки харчування.
  • Правила безпеки при заняттях фізичною культурою.
  • Протоколи щодо надання домедичної допомоги.
  • Правила безпеки при контактах з кров’ю.
  • Правила мінної безпеки.
  • Правила (протоколи) дій у надзвичайних ситуаціях.
  • Процедури повідомлення щодо порушення норм і правил безпеки.
  • Призначено особу /осіб, відповідальних за дотримання норм і правил щодо безпеки життя і здоров’я учнів, персоналу і відвідувачів.
  • Визначено порядок навчання дітей і підвищення кваліфікації персоналу з питань безпеки.
  • Комплекс норм і правил безпеки зведено у кодекс, а найбільш важливі правила розміщено на видноті.
2

Учні, батьки, персонал і відвідувачі ознайомлені з нормами і правилами щодо безпеки для життя і здоров’я у закладі освіти

Чи інформує ваш заклад освіти про норми і правила безпеки щодо життя і здоров'я наступним чином?

  • Позначки (наприклад, курити заборонено).
  • Інформування персоналу.
  • Наради.
  • Інформування учнів.
  • Довідник для учня.
  • Довідник для персоналу.
  • Договори/контракти з персоналом.
  • Довідник для батьків, інформаційні бюлетені.
  • Регуляції, включені до контрактів із зовнішніми постачальниками та організаціями, які користуються шкільними приміщеннями.
  • Оголошення під час проведення шкільних заходів.
  • Зустрічі, проведені за сприяння школи.
  • Зустрічі з громадою.
  • Інтернет сайт школи або району.
3

Рекомендації щодо безпечного маршруту до закладу освіти

Чи наявні у вашому закладі освіти такі компоненти?

  • Затверджені рекомендації щодо безпечної дороги до вашого закладу освіти.
  • Вчителі інформують учнів молодших класів щодо безпечної дороги до школи.
  • Вчителі обговорюють з батьками учнів рекомендації щодо дотримання безпечної дорого до школи.
4

Навколишня територія, подвір’я і приміщення закладу освіти є безпечними для життя і здоров’я учнів

Чи є навколишня територія, подвір’я і приміщення вашого закладу безпечними для життя і здоров’я учнів?

  • На дорогах біля закладу є безпечні пішохідні переходи.
  • Поблизу закладу не продаються сигарети і алкогольні вироби.
  • Пришкільна територія огороджена парканом.
  • На територію закладу не пускають сторонніх осіб та автомобілі.
  • У закладі є охорона, відео-спостереження.
5 У закладі освіти створено належні санітарно-гігієнічні умови

Чи є наявними у вашому закладі освіти наступні компоненти санітарно - гігієнічних умов?

  • У закладі завжди є якісна питна вода, наприклад, у кулерах.
  • У закладі є система каналізації.
  • У закладі здійснюється щоденне прибирання, вивіз сміття і відходів.
  • Усі навчальні класи, коридори, спортзали, бібліотека, столова, туалетні кімнати регулярно провітрюються (або обладнані сучасною системою вентиляції.
  • У навчальних приміщеннях комфортна температура упродовж усього навчального року.
  • Всі навчальні класи, допоміжні приміщення і пришкільна територія добре освітлюються протягом навчального дня.
  • У закладі облаштовані окремі туалетні кімнати для хлопців та дівчат, які забезпечені усім необхідним (закриті кабінки, відповідна кількість унітазів, рукомийників, є холодна і тепла вода, мило, папір тощо).
6 У закладі освіти належний рівень пожежної та електричної безпеки

Чи є наявними у вашому закладі освіти наступні компоненти пожежної та електричної безпеки?

  • У закладі на видноті розміщено вогнегасники.
  • Всі приміщення обладнані засобами автоматичної пожежної сигналізації і стаціонарними автоматичними установками пожежогасіння.
  • Всі електропроводи і електричні розетки надійно ізольовано, забезпечено занулення і заземлення електрообладнання.
  • Діти і персонал закладу не мають доступу до елементів, які можуть опинитися під напругою внаслідок порушення ізоляції проводів.
  • Персонал закладу та учні періодично проходять навчання правилам пожежної та електричної безпеки.
7

Дії щодо покращення якості повітря у приміщеннях

Чи регулярно у вашому закладі здійснюються всі наступні дії для покращення якості повітря у приміщеннях?

  • Регулярне прибирання і обробка пилососом, коли учнів немає в школі (рекомендовано використовувати пилососи з високоефективними фільтрами твердих частинок).
  • Оперативне реагування на ознаки вологи, в тому числі грибок, цвіль та протікання води у будівлі (наприклад, крізь водопровід) та навколо обшивки будівлі (наприклад, двері, вікна, дах).
  • Запобігання потраплянню та накопиченню вихлопних газів у школі або на відкритій території, шляхом заборони холостої ходи автобусів та легкових автомобілів біля школи.
  • Підтримка нормальної вентиляції у всій будівлі.
  • Наявність розкладу регулярного технічного обслуговування та ремонту систем опалення, вентиляції та кондиціонування повітря.
  • Зменшення або усунення шкідливого впливу тварин та птахів (хутро та пір`я).
  • Наявність розкладу фарбування та капітального ремонту будівлі або проведення реконструкції в період, коли навчальний процес не відбувається, та ізолювання територій, де проводиться реконструкція, аби обмежити потрапляння пилу та сміття.
8 У закладі освіти забезпечено доступ до якісного харчування

Чи є наявними у вашому закладі освіти наступні компоненти доступу до якісного харчування?

  • Організовано гаряче харчування для всіх бажаючих.
  • У закладі працює буфет.
  • В асортименті буфетної продукції немає чіпсів, солодкої газованої води та продуктів фастфуду.
9

Доступ до безкоштовної питної води

У вашому закладі освіти безпечна питна вода є доступною та безкоштовною для учнів протягом усього навчального дня?

  • Учні можуть користуватись фонтанчиками або кулерами протягом усього навчального дня, і вони можуть приносити до класу наповнені водою пляшки.
10 Всі продукти харчування, які продаються протягом навчального дня, мають відповідати стандартам здорового харчування.

Чи відповідають стандартам здорового харчування всі продукти, які подають чи продають учням протягом навчального дня?

  • Сюди відносяться замовлення з меню на вибір, шкільні магазини, їдальні, закусочні, а також будь-які заходи, де продається їжа.
  • Всі продукти харчування, які продаються, відповідають стандартам здорового харчування.
11 Усі напої, які продаються протягом навчального дня, мають відповідати стандартам здорового харчування.

Чи відповідають стандартам здорового харчування напої, які подають і продають учням протягом навчального дня?

  • Це включає в себе замовлення з меню на вибір, торгові автомати з напоями, шкільні магазини, їдальні, закусочні або візки з їжею, а також будь-які заходи, де продаються напої.
  • Всі напої, які продаються, відповідають стандартам здорового харчування.
12

Контроль за рекламою і просуванням харчових продуктів і напоїв

Чи обмежується реклама та просування продуктів харчування і напоїв на території вашого закладу освіти виключно продуктами харчування і напоями, які відповідають стандартам здорового харчування?

  • Реклама може включати в себе (але не обмежується ними) маркетинг і брендинг у кафетеріях, коридорах, загальних холах, класних кімнатах, кімнатах для персоналу або шкільних магазинах; стелажах, контейнерах для харчових продуктів чи стаканчиках для напоїв, кулерах, спортивному обладнанні та спортивних сумках. Серед прикладів - шкільні ЗМІ, плакати та наклейки.
  • Рекламуються або просуваються тільки продукти харчування і напої, які відповідають стандартам здорового харчування, або жодні продукти харчування та напої не рекламуються або не просуваються на території закладу.
13

У закладі освіти забезпечено доступ до майданчиків для заняття фізичною культурою, пункту надання першої домедичної допомоги

Чи є наявними у вашому закладі освіти наступні компоненти доступу до занять фізичною культурою?

  • Заклад має майданчики і приміщення для заняття фізичною культурою на уроках і позаурочний час.
  • Персонал закладу освіти і всі учні мають вільний доступ заняття фізичною культурою в позаурочний час.
  • У закладі є пункт надання домедичної допомоги.
14 Безпека об’єктів фізичного виховання

Чи відповідають ваші об’єкти фізичного виховання всім наступним критеріям?

  • Як зовнішні, так і внутрішні об`єкти можуть використовуватись для проведення уроків фізичного виховання, шкільних програм або спортивних секцій, та міжшкільних спортивних програм.
  • Внутрішні об`єкти облаштовані таким чином, що проведення уроків фізкультури не залежить від погодних умов (наприклад, дощу або екстремальних температур).
  • Під час уроків фізичного виховання всі учні можуть активно займатись фізкультурою, без загрози переповнення залу або ризиків для безпеки учнів.
  • Заклади фізичного виховання є доступними для людей з обмеженими можливостями.
  • Усі бажаючі учні можуть записатись до спортивних гуртків і зареєструватись до участі у міжшкільних спортивних заходах, та брати в них участь без загрози переповнення зали та ризиків для безпеки учнів внутрішні та зовнішні об'єкти закладу освіти відкриті у позашкільний час для фізичної активності учнів, членів їх сімей і громади.
15 Заборона щодо використання фізичного навантаження у якості покарання

Чи заборонено у вашому закладі використовувати фізичне навантаження чи звільнення від уроків фізкультури в якості покарання? Чи постійно дотримуються цієї заборони?

  • Використання фізичних навантажень та звільнення від уроків фізкультури заборонені у якості покарання, і цих заборон постійно дотримуються.
16 Заходи щодо попередження травматизму

Чи гарантує ваш заклад заходи щодо попередження травматизму як всередині і зовні шкільних споруд, використовуючи всі наступні способи?

  • Підлога має антиковзаюче покриття, а сходи оснащені міцними поручнями.
  • Отрути та небезпечні хімікати марковані та зберігаються в зачинених приміщеннях.
  • Доступне обладнання для надання першої допомоги та наявні інструкції з безпеки.
  • Всі зони закладу мають достатнє освітлення, а усамітнені території наглухо зачинені чи знаходяться під наглядом.
  • Димові пожежні сигналізації, зрошувачі та вогнегасники встановлені та знаходяться у робочому стані.
  • Пішоходам пропонується спеціальний захист, в тому числі чергові, які регулюють рух транспорту біля школи, охоронці, пішохідні переходи та безпечне місце для посадки в автобус і автомобіль.
  • Місця та об'єкти для фізичної активності (в тому числі ігрові та спортивні майданчики) відповідають рекомендованим стандартам безпеки, або перевищують їх.
  • Територія закладу та будівлі виглядають приємними та гостинними (тобто, впорядковані, не переповнені, добре освітлені, не містять графіті).
17 Підготовка персоналу з питань ненавмисного травмування, насильства та суїциду

Чи всі співробітники вашого закладу освіти пройшли підготовку з питань запобігання ненавмисним травмам, насильству і самогубствам протягом останніх 2-х років?

  • Всі співробітники закладу освіти пройшли підготовку з питань запобігання ненавмисним травмам, насильству і самогубствам протягом останніх 2-х років.
18 Наявні норми і правила щодо запобіжних заходів при контакті з кров’ю

Чи реалізував ваш заклад політику з дотримання стандартних заходів безпеки щодо контакту з кров’ю, яка включає в себе всі наступні компоненти?

  • Забезпечення і вимога використовувати латексні або поліетиленові рукавички та окуляри при контакті з кров'ю та рідинами організму.
  • Забезпечення жорстким контейнером для використаних голок/лез в установах, де можуть використовуватись шприці.
  • Відповідна дезінфекція поверхонь та засобів очистки після контакту з кров`ю та рідинами організму.
  • Інструкції з належної утилізації забруднених матеріалів (наприклад, одягу, перев'язувальних матеріалів, серветок/рушників).
  • Процедури та диспансеризація співробітників, які контактують з кров`ю.
19 Заборона вживання тютюну та алкоголю серед учнів

Чи заборонено учням у вашому закладі вживати тютюн і алкоголь, 24 години на добу, 7 днів на тиждень в наступних місцях?

  • У всіх будівлях (в тому числі під час позакласних подій).
  • На всіх майданчиках (в тому числі під час позакласних подій).
  • На всіх заходах, проведених за підтримки закладу, які відбуваються поза шкільною територією.
  • У всіх транспортних засобах закладу освіти.
20 Заборона вживання тютюну та алкоголю серед персоналу школи та відвідувачів

Чи заборонено персоналу та відвідувачам вашої школи вживати тютюн і алкоголь, 24 години на добу, 7 днів на тиждень в наступних місцях?

  • У всіх будівлях (в тому числі під час позакласних заходів).
  • На всіх шкільних майданчиках (в тому числі під час позакласних заходів).
  • На всіх заходах, проведених за підтримки закладу, які відбуваються поза шкільною територією.
  • У всіх транспортних засобах закладу освіти.
21 Дотримання заборон щодо вживання тютюну та алкоголю

Чи працює ваш заклад з порушеннями щодо вживання тютюну та алкоголю із застосуванням будь-яких із вказаних шляхів?

  • Призначення відповідального за дотримання правил.
  • Наявність готових правил для боротьби з порушеннями, які можуть бути здійснені учнями, персоналом і відвідувачами.
  • Надання освітніх можливостей (наприклад, просвітницькі заняття з профілактики споживання тютюну, сеанси відмови від вживання тютюну), а не лише використання каральних заходів (наприклад, догана, тимчасове звільнення з посади).
  • Направлення учнів до шкільного консультанта або медсестри.
  • Відстеження частоти здійснення порушень учнями для подальшого виявлення повторних порушників, застосування серйозніших санкцій до них та більш ефективної допомоги з профілактики, відмови від вживання та/або перенаправлення.
  • Інформування батьків про порушення.
22

Заборона реклами тютюну

Чи заборонено у вашому закладі рекламувати і показувати назви брендів тютюнових виробів та алкоголю, логотипи та інші ідентифікатори в кожному з наступних місць?

  • На шкільному майдані.
  • В інших місцях, де здійснюються функції школи.
  • На публікаціях, які школа видає або спонсорує.
  • На одязі, взутті та аксесуарах учнів і персоналу.
  • На шкільному приладді та спорядженні учнів та персоналу (наприклад, на портфелях, контейнерах для їжі, іграх, книжкових обкладинках, інших особистих речах).
23 Правила щодо зберігання та самостійного прийому медикаментів

Чи є у вашому закладі або районі письмові регуляції, що дозволяють учням носити з собою і самостійно приймати рецептурні швидкодіючі ліки для лікування астми, які включають всі наступні документи?

  • Дозвіл від лікаря, уповноваженого призначати такі ліки.
  • Дозвіл від одного з батьків / опікуна.
  • Дозвіл від шкільної медсестри.
  • Запит щодо зберігання запасних ліків у шкільному медичному пункті.
  • Учнівський договір з чітко визначеними правилами та наслідками їх порушення.
  • Негайне оповіщення батьків / опікунів, якщо дозвіл було вилучено.
  • Щорічне інформування батьків про регуляції.
24 Активний нагляд за безпекою учнів

Чи здійснюється працівниками закладу нагляд за учнями всіма зазначеними способами на всій території закладу (зокрема, в класі, їдальні, на дитячому майданчику, у роздягальні, коридорах, туалеті та шкільному автобусі)?

  • Спостереження за учнями та можливість поговорити з ними до, під час і після уроків.
  • Передбачення та ефективне реагування на небезпечні ситуації.
  • Засудження штовхання та знущання.
  • Заохочення соціально орієнтованої поведінки, як то співпраця, вирішення конфліктів і допомога іншим.
25 Наявність плану кризового реагування

Чи має ваш заклад наявний план кризового реагування?

Плани кризового реагування стосуються випадків екологічної катастрофи (наприклад, пожежа, повінь, торнадо, заметіль, землетрус), смерті або серйозних травм учня або співробітника, спроби самогубства, тероризму, біотероризму, витоку небезпечних хімікатів, вибуху, вивільнення радіації, масового захворювання або травм, чи будь-якої іншої ситуації, яка загрожує шкільній безпеці. Вони включають в себе:

  • визначені ролі та обов'язки в команді кризового реагування;
  • процедури співпраці з місцевими правоохоронними органами та установами системи управління з питань надзвичайних ситуацій;
  • «тривожна скринька», яка містить такі аварійні засоби, як: список учнів і співробітників, екстрені телефонні номери, рації, карта та плани поверхів школи, розташування енергетичних та інженерних мереж;
  • розташування резервних ресурсів району, інших закладів освіти;
  • плани ранньої евакуації закладу, переміщення учнів у безпечне місце, і зачинення будівлі;
  • визначені місця зустрічі для учнів та їхніх сімей;
  • стратегія інформування персоналу закладу, сімей та громадськості щодо планів закладу;
  • план комунікацій та взаємодії зі ЗМІ;
  • план сортування добровільних пропозицій про допомогу;
  • процедури при поводженні з підозрілими пакетами або конвертами, в тому числі заходи з мінімізації впливу біологічних і хімічних речовин;
  • список контактів стрес-консультантів та інших консультативних і психологічних служб;
  • плани відновлення занять;
  • оцінка зусиль з відновлення.
26

Навчання персоналу закладу і учнів з питань мінної безпеки і дій в екстремальних ситуаціях

Чи всі співробітники і учні протягом останнього року пройшли навчання з питань мінної безпеки і дій в екстремальних ситуаціях?

  • Всі співробітники і учні пройшли навчання.

27

Регулярний моніторинг за підтриманням безпечного фізичного середовища

Чи здійснює ваш навчальний заклад регулярний моніторинг за дотриманням безпечного фізичного середовища, слідуючи всім цим методам?

  • Щороку проводиться комплексна оцінка безпеки, а щомісяця оцінюють ігрові майданчики та спортивні поля.
  • Щодня гравці і тренери ходять спортивним полем, щоб пересвідчитись, що на ньому немає вибоїн, скла та інших небезпечних предметів.
  • Призначено відповідального за виявлення загроз
  • Визначено чітку процедуру звітності щодо небезпек перед відповідальною особою
  • Одразу після виявлення небезпек виконується ремонт

 

 

Список використаних джерел

  1. Школы, доброжелательные к ребенку http://www.unicef.org/ceecis/ru/education_21974.html
  2. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.

3.2 Базовий пакет вимог психосоціального середовища

Зміст

Базовий пакет вимог до психосоціального середовища складається з параметрів і еталонних показників другого стандарту безпечної і дружної до дитини школи «Комфортне психосоціальне середовище». Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.

 

 №  Параметр стандарту

Еталоні показники

1 Обізнаність персоналу із концепцією безпечної і дружньої до дитини школи

Чи є у вашому закладі наступні компоненти щодо обізнаності персоналу з концепції безпечної і дружньої до дитини школи?

  • Педагогічні працівники і персонал закладу знає концепцією безпечної і дружньої до дитини школи;
  • Увесь персонал закладу пройшов навчання з питань впровадження безпечної і дружньої до дитини школи
  • Вчителі обговорюють з учнями питання безпечної і дружньої до дитини школи;
  • У закладі за участю персоналу, учнів і їхніх батьків складається план заходів щодо створення безпечного і дружнього до дітей середовища
  • Персонал закладу, учні і батьки приймають участь у реалізації плану заходів щодо впровадження концепції безпечної і дружньої до дитини школи
2

Підтримка дружньої, заохочувальної і комфортної атмосфери для всіх учасників навчально-виховного процесу

Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти?

  • У школі учні почуваються в безпеці
  • Учні переймаються справами один одного
  • Вчителі заохочують учнів дбати одне про одного
  • У школі сприяють швидкій адаптації нових учнів
  • Вчителі допомагають учням у скрутних ситуаціях
  • Учні впевнені, що за потреби отримають в школі допомогу та підтримку
  • Учні гостинно приймають новачків і допомагають їм
  • Учні ставляться толерантно до «не таких, як усі»
  • Учні мають право і можливість висловлювати свою думку та бути почутими в класі
  • Учні, які навчаються не рідною мовою, мають змогу розмовляти своєю рідною мовою упродовж дня
  • У школі є люди, яким усі довіряють і до яких можна підійти у разі виникнення проблеми чи за конфіденційною порадою;
  • Навчально-методичні матеріали для учнів позбавлені образливих гендерних, етичних, релігійних та інших дискримінаційних стереотипів
  • Працівники школи переконані, що школа – це хороше місце для роботи
  • У школі працівники почуваються в безпеці
  • Колектив школи згуртований та організований
  • Працівники школи переймаються справами один одного
  • Працівники школи активно залучаються до шкільного життя;
  • Учителі впевнені, що у разі потреби вони отримають допомогу та підтримку від інших працівників школи
3

Активна політика щодо недопущення всіх видів насильства і має чіткі правила реагування на прояви насильства і знущання (булінгу)

Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти політики щодо недопущення всіх видів насильства?

  • У закладі розроблено чіткі правила (протоколи) щодо попередження і реагування на вияви всіх видів насильства (фізичного, психологічного, сексуального)
  • у закладі здійснюється постійний контроль за дотриманням цих правил
  • Учні регулярно проходять тренінги з розвитку соціальних навичок попередження і конструктивного розв’язання конфліктів
  • У закладі регулярно проводяться заходи з метою формування нетерпимого ставлення до насильства, підтримки взаємоповаги, посилення дружніх стосунків, створення позитивного психологічного клімату та вільної від насильства шкільної культури
  • Вчителі не застосовують фізичного покарання і психологічного насилля щодо учнів
  • Усі учні мають право заявити про неналежну чи образливу поведінку будь-кого
  • Учні знають, що за вияви насилля у закладі або за його межами вони понесуть відповідальність
  • Учні знають, до кого з працівників закладу звернутися у випадку знущання над ними
  • Учні у закладі не зазнають сексуальних домагань
  • У закладі навчаються учні, які були спеціально навчені для врегулювання конфліктних ситуацій
  • Вчителі мають змогу отримувати нові знання і набувати навички, які допомагають їм створювати безпечне середовище у закладі
  • Політика закладу забороняє психологічне покарання, як прийнятну дисциплінарну процедуру
  • Вчителям, які стали жертвами стресових ситуацій чи випадків із виявами насильства, надається необхідна допомога та підтримка
  • Заклад має затверджені процедури щодо роботи з учнями/ педагогічними працівниками школи, які стали свідками або жертвами випадків із виявами насильства;
  • У закладі встановлено порядок, згідно з яким батьки мають право заявити про неналежну чи образливу поведінку будь-кого;
  • У закладі існує затверджений порядок дій персоналу у разі виникнення випадків знущання;
  • У закладі здійснюється політика запобігання випадкам сексуальних домагань;
  • Персонал закладу поінформований, у який спосіб найкраще залучити «замкнених у собі» та «не таких, як усі» учнів до шкільного життя;
  • Педагогічний колектив робить активні кроки щодо запобігання ситуацій бойкоту учнів їхніми однокласниками;
  • У закладі ведуться записи та відстежуються усі випадки травматизму, про які повідомляють учні чи працівники школи
4 Регуляції щодо попередження утисків та залякування

Чи створено у вашому закладі клімат, який перешкоджає утискам і знущанням, з використанням кожного з наступних способів?

  • Персонал, учні та батьки поінформовані різноманітними способами про регуляції, які дають визначення утискам і знущанням та пояснюють наслідки такої поведінки
  • Дисциплінарні регуляції справедливо і послідовно впроваджуються серед усіх груп учнів
  • Персонал та учні ставляться одне до одного з повагою та ввічливістю
  • Принципи чесної гри та ненасильство мають особливе значення на ігровому майданчику, у шкільному автобусі, та на шкільних заходах
  • Учнів заохочують повідомляти про випадки утисків або залякування, в тому числі методами анонімного інформування
  • Жертвам утисків та залякування надається підтримка
5 Вільний доступ до відпочинку та позаурочної діяльності, сприятливої для здоров’я, безпеки і розвитку

Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти забезпечення доступу до відпочинку та позаурочної діяльності?

  • У вашому закладі відводиться час для відпочинку та ігор упродовж дня
  • Під час відпочинку та ігор присутній відповідальний дорослий, який контролює дотримання правил безпеки
  • У закладі виділено місце, де під час відпочинку діти, які не хочуть грати з усіма, можуть залишитися наодинці
  • Учні можуть придумувати власні творчі конкурси та ігри без залучення дорослих
  • Всі учні можуть спробувати себе у творчих (музичних, мистецьких або сценічних) видах діяльності, які не передбачають конкуренції та екзаменів
  • Всі учні можуть займатися фізичними видами діяльності за особистим планом
  • У позашкільний час учні можуть відвідувати різні гуртки (приміром, математичний, історичний, літературний, театральний, туристичний)
6

Надання психологічних консультацій, психосоціальної підтримки і перенаправлення учнів для зовнішньої допомоги

Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти щодо надання психологічних консультацій та психосоціальної підтримки, особливо для дітей, постраждалих внаслідок конфлікту та дітей із сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах

  • Психологічна служба закладу забезпечує зниження рівня психосоціального стресу серед дітей та вчителів;
  • Психологічна служба закладу забезпечує зниження рівня конфліктів і кількості проявів насильства у класі;
  • Психологічна служба закладу забезпечує зниження рівня емоційних проблем у дітей.
  • У вашому закладі створена і діє система перенаправлення у разі потреби учнів для отримання зовнішньої медичної або психологічної допомоги
7 Методи створення позитивного клімату

Чи сприяє ваш заклад освіти створенню позитивного психосоціального клімату з використанням всіх зазначених нижче практик?

  • Чітко окреслювати очікування від навчання та поведінки учнів, та ділитись цими очікуваннями з сім'ями, аби спонукати їх до дотримання відповідних дій вдома
  • Сприяти розвитку соціально-орієнтованої поведінки через залучення учнів до таких заходів, як наставництво за принципом «рівний – рівному», класні обов`язки, допомога в навчанні, допомога вчителю.
  • Проводити загальношкільні заходи, які дозволяють учням дізнатися про різні культури та досвід.
  • Вимагати від персоналу звертатись до кожного учня на ім’я.
  • Персонал заохочує учнів просити про допомогу, коли це необхідно.
  • Персонал має вживати своєчасних заходів для вирішення проблем, про які повідомляють учні або їхні батьки.
  • Персонал має хвалити учнів за позитивну поведінку з іншими учнями та батьками
8

Подолання перешкод для навчання

Чи пропонують у вашому закладі освіти тим учням, які цього потребують, різноманітні послуги, спрямовані на допомогу учням у подоланні перешкод для навчання?

  • Тим учням, які цього потребують, пропонуються різноманітні послуги, спрямовані на допомогу учням у подоланні перешкод для навчання

Довідка:

Перешкоди для навчання включають нестачу основних життєвих ресурсів та можливостей для розвитку, соціально-психологічні проблеми, проблеми фізичного здоров'я, загальні чинники, які викликають стрес, кризи та надзвичайні ситуації, складні зміни, пов'язані з етапами навчання, перехід до нової школи, зіткнення з безпритульністю та пристосування до нової культури або звичаїв. Послуги, спрямовані на усунення перешкод для навчання, включають в себе психічне здоров'я, спеціальну освіту, відповідний догляд за хворими, психологічні та соціальні послуги; консультування; наставництво; репетиторство; допомогу в класі; інструктаж нових учнів

9 Відсутність дискримінації щодо ВІЛ-інфекції

Чи реалізується у вашому закладі політика недискримінації з урахуванням загальнодержавних або місцевих вимог, яка захищає ВІЛ-інфікованих учнів та співробітників, та містить всі наступні компоненти?

  • Діти з ВІЛ/СНІД можуть навчатись у звичайних класах без будь-яких обмежень по причині ВІЛ-статусу
  • ВІЛ-інфіковані учні, про чий статус відомо, можуть повною мірою займатись фізичною культурою, брати участь у спортивних змаганнях, позакласних шкільних заходах за підтримки школи, та інших програмах фізичної активності
  • Залякування чи знущання з ВІЛ-інфікованих учнів та співробітників є неприпустимим
  • До пропусків занять через необхідність ставляться з належним розумінням (наприклад, медично обґрунтована відсутність виправдана)
  • У випадках дискримінації у закладі підготовлені та зберігаються процедурні правила для здійснення виправних дій (наприклад, неупереджене слухання з можливістю участі батьків або опікунів і з представленням захисника, процедура перегляду)
10

Конфіденційність щодо ВІЛ-статусу

Чи дотримуються у вашому закладі політики конфіденційності щодо ВІЛ-статусу з урахуванням загальнодержавних вимог, яка включає в себе всі наступні компоненти?

  • Учні або співробітники не зобов'язані розкривати будь-кому інформацію щодо ВІЛ-статусу
  • Аналіз на антитіла до ВІЛ не вимагається з жодною метою
  • ВІЛ-статус не підлягає розголошенню без рішення суду або поінформованої, письмової, підписаної та датованої згоди особи з ВІЛ-інфекцією (або одного з батьків / опікуна юридично неповнолітньої людини) у відповідності до загальнодержавних вимог
  • Медико-санітарна документація, нотатки та інші документи, де зазначено ВІЛ-статус, мають зберігатись під замком
  • Коло осіб, які мають доступ до конфіденційних записів, обмежене названими в письмовому дозволі від імені особи (або одного з батьків/ опікуна), та співробітниками швидкої допомоги
  • Інформація щодо ВІЛ-статусу не буде додана до постійної навчальної або медичної документації учня без його письмової згоди (або письмової згоди одного з батьків/опікуна)
  • Процедурні правила для здійснення виправних дій у випадку порушення регуляцій

 

Список використаних джерел

  1. Школы, доброжелательные к ребенку http://www.unicef.org/ceecis/ru/education_21974.html
  2. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.

3.3 Інклюзивне навчання на засадах компетентнісного підходу

Зміст

Базовий пакет вимог до інклюзивного (у широкому сенсі) навчання складається з параметрів і еталонних показників третього стандарту безпечної і дружної до дитини школи «Інклюзивна освіта на засадах загальнолюдських цінностей і життєвих навичок». Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.

 

 №  Параметр стандарту Еталоні показники
 1 Пріоритетність навчання життєвим навичкам

Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти навчання життєвим навичкам?

  • Розвиток психосоціальних навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки, успішної соціалізації та самореалізації є одним із ключових завдань школи.
  • Шкільні курси і предмети, спрямовані на набуття учнями наступних психосоціальних навичок: аналізу і розв’язання проблем, критичного мислення, ухвалення зважених рішень, ефективної комунікації, співчуття, розбудови рівноправних стосунків, запобігання стресам та їх подолання, опору соціальному тиску, відмови від небажаних пропозицій тощо.
  • Вчителі школи пройшли підготовку з методики формування психосоціальних навичок за тематикою здоров’я, безпеки, соціальної і громадянської компетентності, розбудови миру, надзвичайних ситуацій (обсягом не менш як 90 годин);
  • До викладання курсів з формування соціальної і здоров’язбережної компетентності допускаються лише вчителі, які пройшли підготовку і мають відповідні сертифікати.
  • На засіданнях методичної ради і методичних об’єднань учителів – предметників та класних керівників регулярно обговорюються питання організації та якості соціальної і здоров’язбережної освіти у школі.
 2

Обов'язковість тематики здоров’я, безпеки, соціалізації, громадянства

Чи є тематика здоров’я, безпеки, соціальної і громадянської компетентності, розбудови миру, підприємливості, екологічної грамотності, надзвичайних ситуацій обов’язковими елементами змісту навчального плану школи?

  • Тематика здоров’я, безпеки, соціальної і громадянської компетентності є обов’язковими елементами змісту навчального плану школи.
  • Учні отримують відповідні для їхнього віку базові знання з наступних питань:
    • фізична активність;
    • гігієна;
    • раціональне харчування;
    • профілактика інфекційних та неінфекційних захворювань;
    • попередження травматизму;
    • безпека у різних сферах життя;
    • психічне і соціальне здоров’я;
    • репродуктивне здоров’я;
    • профілактика вживання алкоголю, тютюну та інших психоактивних речовин;
    • профілактика ВІЛ-інфекціїї тощо.
 3 Система мотивації навчання педагогічних працівників та учнів життєво важливим навичкам на засадах компетентнісного підходу

Чи створена у вашому закладі освіти система мотивації, що включає наступні компоненти?

  • Керівництво вашого закладу надає педагоогічним працівникам допомогу в розвитку та підтримці впевненості у собі, як педагогів.
  • Педагогічні працівники заохочуються проходити навчання (дистанційне та очне) з питань формування важливих для здоров’я і безпеки життєвих навичок.
  • Вчитель (вихователь) спілкується з учнями на засадах діалогу, партнерства і заохочує їх працювати разом.
  • Моніторинг навчальних досягнень учнів супроводжується позитивними примітками та порадами щодо покращення результатів.
  • У закладі відмовляються від використання рейтингів успішності в класі, що посилюють конкуренцію.
  • У закладі регулярно відбуваються виставки творчих робіт учнів.
  • Учнів заохочують ставити запитання під час навчання, які є цікавими для них.
  • Вчителі застосовують групові форми роботи, щоб учні могли працювати разом і формувати «дух команди».
  • Учні залучаються до заходів щодо адвокації та популяризації здорового способу життя.
 4 Залучення і рівність для всіх учасників

Чи забезпечує ваш заклад освіти інклюзивність (залученність) і рівність для всіх учасників навчально-виховного процесу? Зокрема:

  • У закладі забезпечено рівний доступ хлопців і дівчат до всіх освітніх програм, враховуючи важливі потреби дівчат і хлопців.
  • У закладі забезпечено рівний доступ хлопців і дівчат до всіх послуг, які надає навчальний заклад.
  • У закладі проявляють повагу до відмінностей і різноманіття.
  • Вчителі, працівники школи та батьки пройшли навчання з питань інклюзивної освіти і підготовлені для організації спільного навчання всіх дітей.
  • Заклад обладнано всім необхідним для дітей з особливими потребами (будівлі, класи, туалети, книги, інформація, транспорт до школи, тощо).
  • У вашому класі навчаються діти з інвалідністю.
5 Обов’язковий курс з основ здоров'я

Чи є обов’язковим для всіх учнів вашої школи предмет «Основи здоров'я»?

  • Предмет «Основи здоров'я» є обов’язковим для всіх учнів школи.
6 Стратегії активного навчання

Чи всі вчителі з у навчанні учнів з питань здоров`я і безпеки використовують стратегії активного навчання та форми роботи, які подобаються учням та є прийнятними для них?

  • Практичні заняття під керівництвом вчителя.
  • Обговорення.
  • Спільне навчання.
  • Імітація та навчальні ігри.
  • Робота вчителя та форму навчання за принципом «рівний-рівному».
  • Рольові ігри.
  • Відпрацювання навичок.
  • Візуалізація.

Довідка.

До стратегій активного навчання належать інтерактивні методи навчання, які базуються на партнерстві учнів і вчителя, залученні всіх учнів до навчальної діяльності, використанні різних форм інтерактивного навчання, врахування життєвого досвіду і індивідуальних стилів сприйняття і навчання учнів

 7

Можливості для відпрацювання навичок

Чи всі вчителі у навчанні учнів з питань здоров`я і безпеки дають учням можливість практикувати або тренувати навички, необхідні для підтримки та покращення їхнього здоров'я?

  • Розвиток критичного мислення та навички щодо вирішення проблем.
  • Прийняття рішень та оцінка наслідків прийнятих рішень.
  • Розвиток навичок спілкування.
  • Розвиток навичок відмови.
  • Уміння адекватно висловлювати почуття.
  • Уміння ставити відповідні цілі, щоб бути здоровим.
  • Доступ до достовірної та надійної інформації про здоров'я.
  • Виявлення та протидія маркетинговим стратегіям (наприклад, реклама тютюну або алкоголю) або повідомленням у ЗМІ, які можуть зашкодити здоров`ю.
  • Уміння справлятися зі складними особистими ситуаціями, такими як негативний тиск однолітків та зміни в родині.
  • Управління гнівом.
  • Формування позитивних стосунків.
  • Навички читати інформацію на упаковці харчових продуктів.
  • Планування здорових перекусів.
  • Розробка безпечного та індивідуального плану фізичної активності.
  • Звичка носити та правильно використовувати захисне спорядження (наприклад, велосипедний шолом, ремінь безпеки, засоби захисту очей).
 8

Завдання, які заохочують взаємодію учнів з родиною та громадою

Чи всі вчителі з питань здоров`я використовують завдання або проекти, які заохочують учнів до взаємодії з членами сім'ї та громадськими організаціями?

  • Виконання домашніх обов’язків / завдань разом з батьками, опікунами або іншими членами родини.
  • Проведення опитування членів родини.
  • Донесення інформації до членів родини.
  • Виставки учнівських проектів у школі для представлення членам родин учнів.
  • Участь у веселих сімейних заходах, пов'язаних з безпечною фізичною активністю та здоровим харчуванням.
  • Заохочення родинних обговорень на теми, що стосуються здоров`я, які до того учні розглядали в школі.
  • Розробку та відпрацювання планів безпеки разом з родиною (наприклад, план евакуації під час пожежі вдома, або план евакуації під час стихійного лиха).
  • Збір інформації про існуючі громадські послуги.
  • Надання учнями волонтерської допомоги у сфері громадських послуг та в реалізації проектів з розвитку громади.
  • Участь у громадських спеціальних заходах та відвідування громадських організацій після школи.
 9

Підготовлені педагогічні працівники у сфері безпеки і здоров`я

Чи всі уроки з питань безпеки і здоров`я проводяться підготовленими викладачами з питань здоров’язбережної і соціальної компетентності та методики викладання превентивних програм?

  • Всі уроки проводяться підготовленими вчителями.
10

Підвищення кваліфікацію за дистанційним і очними формами навчання

Чи діє у закладі система підвищення кваліфікації, яка містить наступні компоненти?

  • Персонал заладу постійно підвищує свою кваліфікацію з питань безпечної і дружньої до дитини школи, принаймі раз на рік проходячи відповідні тренінги.
  • Вчителі, які викладають предмет «Основи здоров’я» та інші курси з формування соціальної та здоров’язбережної компетентності учнів, обов’язково проходять відповідну дистанційну і очну підготовку.
  • Проходження курсів з підвищення своєї кваліфікації за дистанційним і очними формами навчання враховується у результатах атестації (сертифікації) вчителів).
 11

Підвищення кваліфікації з методів роботи з класом

Чи всі викладачі протягом останніх двох років пройшли курс підвищення кваліфікації у техніках роботи з класом?

  • Всі викладачі протягом останніх двох років пройшли курс підвищення кваліфікації у техніках роботи з класом.
 12 Важливі теми щодо запобігання ненавмисному травмуванню та насильству

Чи містить ваша навчальна програма всі ці теми щодо запобігання ненавмисному травмуванню та насильству?

  • Безпека користування автотранспортом, наприклад, використання пасків безпеки.
  • Використання захисного спорядження для їзди на велосипеді, катання на ковзанах або інших видів спорту.
  • Безпека при поводженні з вогнем, водою, та безпека пішоходів.
  • Попередження отруєння.
  • Готовність до надзвичайних ситуацій.
  • Перша допомога та серцево-легенева реанімація (СЛР).

До тем, пов'язаних з насильством, відносяться такі:

  • Управління гнівом.
  • Залякування і що робити, якщо когось залякують.
  • Піддразнювання.
  • Особиста безпека, наприклад, при зустрічі з незнайомими людьми.
  • Недоречні доторкання.
  • Методи вирішення конфліктів без бійки.
  • Види соціально орієнтованої поведінки, такі як співпраця, похвала, або готовність до підтримки інших людей.
  • Шанобливі та доброзичливі відносини з партнерами.
  • Особиста безпека, наприклад, орієнтована на те, аби не стати жертвою злочину.
  • Сексуальні домагання.
  • Насильство на побаченні.
  • Сексуальне насильство та зґвалтування.
  • Банди.
  • Уміння розпізнавати ознаки і симптоми того, що людина збирається заподіяти шкоди собі або комусь.
  • Як діяти, якщо хтось замислив заподіяти шкоди собі або іншим.
  • Коли звертатися по допомогу у випадку виникнення суїцидальних настроїв.
  • Коротко - та довгострокові наслідки насильства.
  • Взаємозв`язок між самогубством і іншими видами насильства.

До загальних тем, пов’язаних з травмуванням, відносяться такі:

  • Забобони, дискримінація та упередженість.
  • Співчуття, що означає ототожнення себе з іншою людиною та розуміння її почуттів, ситуації або мотивів.
  • Уміння приймати точку зору іншої людини.
  • Зв'язок між вживанням алкоголю або інших наркотиків, та травмуванням, насильством і самогубством. Ставлення соціального середовища до ненавмисного травмування, насильства та самогубства, в тому числі вплив засобів масової інформації, сім'ї, колег і культури.
  • Як знайти достовірну інформацію або послуги з попередження травматизму, насилля та самогубства.
  • Як розробити план та відстежити прогрес на шляху до досягнення особистої мети щодо запобігання травматизму, насильству та самогубству.
  • Як впливати, підтримувати або виступати на підтримку інших, аби запобігти травмуванню, насильству та самогубству.
  • Як протистояти тиску з боку однолітків, який призводить до збільшення ризику травм, насильства та самогубства.
 13

Важливі теми щодо фізичної активності

Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я всі зазначені нижче теми, які стосуються фізичної активності?

  • Фізичні, психологічні або соціальні переваги фізичної активності.
  • Як фізична активність може сприяти здоровій вазі.
  • Як фізична активність може покращити процес навчання.
  • Як малорухливий спосіб життя впливає на розвиток хронічних захворювань.
  • Тренованість, яка впливає на здоров`я, тобто, серцево-судинну витривалість, м'язову витривалість, м'язову силу, гнучкість та будову тіла.
  • Відмінності між фізичною активністю, фізичними вправами та фітнесом.
  • Етапи тренування, тобто, розігрів, робота і заспокоєння.
  • Подолання перешкод щодо фізичної активності.
  • Скорочення сидячої діяльності, наприклад, перегляду телебачення.
  • Можливості для фізичної активності в громаді.
  • Запобігання травмуванню під час фізичної активності.
  • Безпека, пов`язана з погодними умовами, наприклад, уникнення теплового удару, переохолодження та сонячних опіків під час фізичної активності.
  • Який об`єм фізичної активності слід вважати достатнім, тобто, визначення частоти, інтенсивності, часу і типу фізичної активності.
  • Небезпеки використання допінгу, як, наприклад, стероїдів.
  • Вплив соціального середовища на фізичну активність, в тому числі вплив засобів масової інформації, сім'ї, колег та культури.
  • Як знайти достовірну інформацію або послуги, пов'язані з фізичною активністю та фітнесом.
  • Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших, аби залучити їх до фізичної активності.
  • Як протистояти тиску з боку однолітків, які перешкоджають фізичній активності.
 14

Важливі теми щодо здорового харчування

Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я всі ці теми щодо здорового харчування?

  • Зв`язок між здоровим харчуванням, особистим здоров'ям та профілактикою захворювань.
  • Керівництво з харчування за схемою «Моя тарілка».
  • Читання та врахування інформації, вказаної на упаковці харчових продуктів.
  • Різноманітний раціон щодня.
  • Баланс між споживанням їжі та фізичною активністю.
  • Вживання більшої кількості фруктів, овочів та цільнозернових продуктів.
  • Вибір продуктів з низьким вмістом жирів, насичених жирів і холестерину, та відсутністю трансжирів.
  • Вибір продуктів харчування та напоїв з низьким вмістом цукру.
  • Рекомендації щодо споживання солі.
  • Споживання більшої кількості продуктів, багатих на кальцій.
  • Приготування здорової їжі та перекусів (легких закусок).
  • Ризики практик з контролю за вагою.
  • Врахування змін у розмірі тіла.
  • Безпека їжі.
  • Важливість споживання води.
  • Важливість сніданку.
  • Дотримання здорових навичок харчування при відвідуванні ресторанів.
  • Харчові розлади.
  • Зменшення споживання солі.
  • Вплив соціального середовища на здорове харчування, в тому числі вплив ЗМІ, сім'ї, колег та культури.
  • Як знайти достовірну інформацію або послуги, пов'язані з харчуванням та дотриманням дієти.
  • Як розробити план і відстежити прогрес на шляху до досягнення особистої мети, харчуватись здорово.
  • Як чинити опір тиску, пов'язаному з нездоровими харчовими звичками, з боку однолітків.
  • Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших людей щодо їхніх звичок здорового харчування.
 15

Важливі теми щодо попередження вживання тютюну

Чи містить ваш навчальний план з питань охорони здоров`я всі зазначені нижче теми щодо попередження вживання тютюну?

  • Коротко - та довгострокові наслідки для здоров`я як результат вживання тютюну, включаючи цигарки, сигари та бездимний тютюн, а також інші тютюнові вироби.
  • Переваги щодо утримання від вживання тютюну.
  • Важливість відмови від вживання тютюну.
  • Вплив нікотину в тютюнових виробах, що впливає на виникнення залежності.
  • Вплив пасивного куріння на здоров'я, та переваги середовища, вільного від куріння та тютюну в цілому.
  • Скільки молодих людей курять.
  • Ставлення соціального середовища до вживання тютюну, в т. ч., вплив ЗМІ, сім'ї, колег та культури.
  • Пошук достовірної інформації та послуг, пов'язаних з профілактикою та припиненням вживання тютюну.
  • Вміння протистояти тиску з боку однолітків щодо вживання тютюну.
  • Прийняття особистих зобов’язань не вживати тютюн.
  • Підтримка заходів школи та спільноти у питаннях щодо створення середовища без тютюну.
  • Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших людей, аби запобігти вживанню тютюну.
  • Вплив або підтримка інших, аби вони кинули палити.
  • Як уникнути забруднення навколишнього середовища тютюновим димом, як уникати пасивного куріння.
 16 Важливі теми щодо обізнаності про астму

Чи містить ваш навчальний план з питань охорони здоров`я всі зазначені теми щодо обізнаності про астму?

  • Основні факти та чинники виникнення астми.
  • Зв`язок з довіреною дорослою людиною, яка може допомогти особі, що потребує допомоги у випадку астматичного нападу.
  • Шляхи підтримки однокласників, хворих на астму.
  • Виявлення співчуття до людей, хворих на астму.
 17

Важливі теми щодо запобігання ВІЛ, іншим ЗПСШ і вагітності

Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я і безпеки всі зазначені теми щодо запобігання ВІЛ, іншим захворюванням, що передаються статевим шляхом (ЗПСШ) і вагітності?

  • Питання, пов’язані з розвитком людини, в т. ч. питання репродуктивної анатомії та статевої зрілості.
  • Як передається ВІЛ та інші ЗПСШ.
  • Ознаки та симптоми ВІЛ та інших ЗПСШ, а також методи їх діагностики та лікування.
  • Довгострокові наслідки ВІЛ, інших ЗПСШ та СНІД для здоров'я.
  • Співчуття до людей, які живуть з ВІЛ або СНІД.
  • Запобігання ВІЛ, іншим ЗПСШ та вагітності.
  • Утримання як найефективніший спосіб уникнути ВІЛ, інших ЗПСШ та вагітності.
  • Вплив соціальних чинників на сексуальну поведінку, в т. ч. вплив ЗМІ, сім'ї, колег, сексуальних партнерів, гендерних ролей та культури.
  • Загальні фактори ризику виникнення ВІЛ, інших ЗПСШ та вагітності (наприклад, вживання алкоголю або інших наркотиків, непостійне або неправильне використання презервативів).
  • Створення та підтримання здорових стосунків.
  • Методи запобігання вагітності та ЗПСШ, і їхня дієвість.
  • Як правильно використовувати методи запобігання вагітності та ЗПСШ, в т. ч. презервативи.
  • Опір спонуканню до сексуальної поведінки.
  • Навички ефективного спілкування для підтримки свого сексуального здоров'я і безпечних відносин.
  • Емоційні, соціальні, фізичні та фінансові наслідки підліткового батьківства.
  • Пошук достовірної інформації або послуг, пов'язаних з ВІЛ, ІПСШ і вагітністю, в т.ч. послуг з консультування та тестування.
  • Як впливати, підтримувати або виступати на боці інших людей, щоб допомогти їм прийняти здорові рішення, пов'язані з сексуальною поведінкою.
  • Відповідальність впевнитись, що кожен статевий контакт є погодженим, і як розпізнати ознаки сексуальних домагань, примусу або тиску на інших людей.
  • Як визначити ефективні та надійні послуги, інформацію та продукцію, в т. ч. ті, які стосуються сексуальних домагань, примусу та насильства.

 

Список використаних джерел

  1. Школы, доброжелательные к ребенку http://www.unicef.org/ceecis/ru/education_21974.html
  2. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.

3.4 Ефективне шкільне управління, партнерство і участь

Зміст

Базовий пакет вимог до інклюзивного (у широкому сенсі) навчання складається з параметрів і еталонних показників четвертого стандарту безпечної і дружної до дитини школи «Ефективне шкільне управління, партнерство та участь». Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.

 

 №  Показник стандарту Еталоні показники
 1  Створення безпечної і дружньої до дитини школи є головним пріоритетомї політики закладу освіти

Чи містить політика вашого закладу освіти наступні компоненти?

  • Створення безпечної і дружньої до дитини школи (БДДШ) є одним із засадничих принципів діяльності навчального закладу.
  • У закладі створена і постійно діє шкільна команда з питань аналізу і удосконалення діяльності БДДШ.
  • У закладі регулярно здійснюється екпрес оцінка за участю всіх зацікавлених сторін: керівництва, вчителів, учнів, допоміжного персоналу, шкільних психологів і соціальних педагогів, батьків, представників органів управляння освітою, тощо.
  • Результати експрес оцінювання доступні для всіх зацікавлених сторін.
  • Шкільна команда регулярно (щонайменше раз на рік) здійснює комплексне планування заходів з удосконадення навчального закладу.
  • У релізації запланованих заходів приймають участь усі зацкавлені сторони.
 2 Заклад має визначену місію і кодекс поведінки, які сприймаються усіма учасниками навчально-виховного процесу.

Чи наявні у вашому закладі наступні компоненти?

  • У закладі встановлено зрозумілі для всіх правила поведінки.
  • Принципи діяльності і правила поведінки у навчальному закладі обговорюються і приймаються за рівною участю педагогічного колективу, учнів школи та їх батьків.
  • Місія і правила поведінки у закладі розміщено так, що кожен бажаючий може ознайомитися з ними.
  • Встановлені у закладі правила поведінки добре сприймаються учнями, вчителями, батьками.
  • Узакладі дотримуються норм конструктивної взаємодії педагогічних працівників та учнів.
 3

Управління закладом відбувається на засадах самоврядування, демократії, рівного доступу, прозорості і поваги до різноманіття культур

Чи наявні у вашому закладі наступні компоненти?

  • У статуті закладу чітко виписані принципи управління школою на засадах самоврядування, демократії і прозорості у прийнятті рішень, рівного доступу до всіх послуг, поваги до різноманіття культур.
  • У закладі створено і постійно діють органи самоврядування: піклувальна рада, педагогічна рада, учнівська рада тощо.
  • Органи самоврядування реально впливають на життя навчального закладу
  • Учні беруть участь в обговоренні всіх важливих для шкільного життя питань.
  • Учні беруть участь у заходах, які допомагають їм усвідомити, зрозуміти та цінувати відмінності між ними (наприклад, культурні, релігійні, соціальні).
  • Учні спільно розв’язують проблеми, що виникають.
  • Уі можуть відкрито висловлювати свої почуття та думки щодо навчання і шкільного життя.
  • Дівчата і хлопці мають рівні можливості для розкриття свого потенціалу.
  • Педагогічний колектив закладу активно сприяє залученню учнів до прийняття рішень щодо організації процесу навчання.
 4 Батьки учнів приймають активну участь у житті закладу

Чи наявні у вашому закладі наступні компоненти?

  • Батьки (піклувальники) почуваються бажаними гостями у закладі освіти.
  • Усіх батьків (піклувальників) ознайомлюють із місією і правилами поведінки у навчальному закладі.
  • Батьків (піклувальників) учнів запрошують до закладу, щоб обговорити з учителями навчальні досягнення та/або поведінку дитини на уроках.
  • Батьки (піклувальники) мають змогу обговорювати і брати участь у прийнятті закладоим освіти.
  • Батьки (піклувальники) залучаються до будь-яких видів діяльності, пов’язаних із життям школи (наприклад, екскурсії, конкурси та інше).
  • Вчителі заохочують і надають рекомендації батькам щодо допомоги дітям у закріпленні та повторенні вдома отриманих у школі знань.
  • Учителі навчального закладу проводять батьківські збори, презентаційні тренінгові заняття для ознайомлення батьків зі змістом та методами формування соціальної і здоров’язбережної компетентності учнів.
 5 Служба безпеки і здоров’я

Чи створена у вашому навчальному закладі і діє на постійній основі служба безпеки і здоров’я, яка координує всю діяльність, спрямовану на формування і підтримку захисного фізичного і комфортного психосоціального середовища?

  • У навчальному закладі є фахівці з охорони праці, безпеки життєдіяльності, здорового способу життя.
  • У навчальному закладі функціонує комісія з питань охорони праці.
  • У навчальному закладі є медичний працівник та функціонує медичний пункт для надання домедичної допомоги.
  • У навчальному закладі є психологічна служба.
  • У навчальному закладі є соціальний педагог.
 6 Взаємодія з громадою

Чи проводить ваш заклад освіти активну взаємодію з громадою і органами місцевого самоврядування на засадах відкритості і партнерства?

  • У закладі працюють громадські організації, які опікуються промоцією здорового способу життя, безпечної поведінки, активного громадянства тощо.
  • Педагогічний колектив закладу співпрацює з різними соціальними інституціями місцевої громади (закладами охорони здоров’я, органами внутрішніх справ, позашкільними навчальними закладами тощо).
  • Вчителі навчального закладу постійно беруть участь в організації чи проведенні семінарів, конференцій, круглих столів, які спрямовані на розвиток та підвищення якості превентивної освіти.
  • Учні працюють над проектами на користь місцевої громади та спільно з нею.
  • Заклад має свій веб-сайт, на якому регулярно висвітлюється діяльність освітнього закладу.
  • Персонал закладу і учні регулярно проходять навчання з питань ефективного самоврядування.

 

Список використаних джерел

  1. Школы, доброжелательные к ребенку http://www.unicef.org/ceecis/ru/education_21974.html
  2. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.

3.5 Заклади освіти в умовах епідемії

Зміст

Епідемія (від грец. επί —серед і грец. δεμος — народ) ‑ пошесть, мор, моровиця.

Українське законодавство визначає епідемію як масове поширення інфекційної хвороби серед населення відповідної території за короткий проміжок часу. У багатьох країнах світу поняття епідемії включає також випадки масового ураження, в тому числі й отруєння.

Поширення епідемії на декілька країн або на кілька континентів називають пандемією.

В умовах епідемії особливо важливим є захист дітей та навчальних закладів від інфікування.

Підтримання безпечної роботи в школах або відновлення їх роботи після карантину потребують врахування багатьох чинників, але за умови хорошої роботи це може посприяти покращенню громадського здоров'я.

Онлайн-курс, присвячений питанням безпеки в умовах епідемії, можна пройти за посиланням http://sepi.multycourse.com.ua/ua/

Далі наведено лише загальні принципи і рекомендації для закладів освіти Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) щодо профілактики інфекційних захворювань та контролю за їх поширенням.

Захист здоров’я учнів, вчителів і персоналу закладу освіти базується на таких загальних принципах:

  1. Хворі учні, вчителі та інший персонал не повинні відвідувати школу.
  2. Школа має забезпечити регулярне миття рук водою з милом і щоденну дезінфекцію та очищенням поверхонь дезінфекторами або хлорним розчином.
  3. Школа має забезпечити постачання якісної води, каналізацію та правильне поводження з відходами.
  4. Школа має сприяти соціальній дистанції для уповільнення поширення особливо заразних хвороб, у тому числі обмежувати скупчення людей.

 

Рекомендації ЮНІСЕФ щодо заходів безпеки у закладах освіти в умовах епідемії, упорядковані за стандартами концептуальної рамки БДДШ, наведено у таблиці.

1. Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище

1.1. Популяризуйте регулярне миття рук та наочно демонструйте, як це правильно робити.

1.2. Сприяйте формуванню позитивної гігієнічної поведінки у дітей. Для цього:

  • забезпечте наявність у місцях для миття рук мила і достатньої кількості безпечної води;
  • заохочуйте до частого та ретельного миття рук (не менше 20 секунд);
  • розмістіть засоби для дезінфекції рук у туалетах, аудиторіях, залах, а за можливості й біля виходів;
  • забезпечте окремі вбиральні (туалети) для дівчат і хлопців, підтримуйте їх у чистоті.

1.3. Забезпечте, принаймні раз на день, миття та дезінфекцію шкільних приміщень:

  • особливу увагу приділяйте поверхням, яких торкаються багато людей (поручні, обідні столи, спортивний інвентар, ручки дверей та вікон, іграшки, навчальні та методичні посібники тощо);
  • використовуйте 0,5% гіпохлорит натрію для дезінфекції поверхонь та 70%-й етиловий спирт для дезінфекції дрібних предметів. Забезпечте технічний персонал відповідним засобами.

1.4. Забезпечте належну циркуляцію повітря та вентиляцію там, де це дозволяє клімат (наприклад, відчиняйте вікна, використовуйте кондиціонери тощо).

1.5. Розмістіть спеціальні рекламні плакати, що заохочують до гігієни рук та органів дихання.

1.6. Організуйте щоденне прибирання сміття та його вивезення.

2. Комфортне психосоціальне середовище

2.1. Забезпечте надання психосоціальної підтримки:

  • заохочуйте дітей до обговорення їхніх проблем;
  • надавайте інформацію, відповідну віку дитини, без приховування фактів;
  • зорієнтуйте учнів на підтримку однолітків та запобігання відчуженню і булінгу;
  • переконайтеся, що вчителям відомо про місцеві ресурси для підтримки власного здоров’я;
  • співпрацюйте зі шкільними психологами, медичними та соціальними працівниками для виявлення і підтримки учнів та працівників, які мають симптоми стресу.
3. Навчання дітей і дорослих на засадах компетентнісного підходу

3.1. Забезпечте безперервність у навчанні. Це можуть бути:

  • онлайн-навчання;
  • радіо-, відео- чи телепередачі навчального змісту;
  • щоденний або щотижневий дистанційний контроль вчителями виконання завдань учнями;
  • перегляд / розробка стратегії прискореної освіти.

3.2. Запровадьте цільову профілактичну освіту:

  • включіть питання профілактики та контролю захворювань у щоденний розпорядок життя школи та у навчальні програми;
  • переконайтеся, що зміст навчання відповідає віку, статі, національності та фізичним можливостям учнів,
  • а самі процедури інтегровані в існуючі теми.
4. Ефективне шкільне управління, партнерство і участь

4.1. Відстежуйте останні новини:

  • дослідіть основну інформацію про коронавірусну хворобу: її симптоми, можливі ускладнення, шляхи передачі та способи запобігання зараженню;
  • отримуйте інформацію тільки із офіційних джерел, таких як ЮНІСЕФ, ВООЗ, МОЗ України;
  • критично ставтесь до поширення міфів, які передаються з вуст у вуста або через інтернет

4.2. Запроваджуйте практику соціального дистанціювання:

  • запровадьте різночасовий початок і кінець навчального дня;
  • скасуйте збори, спортивні ігри та інші заходи, що передбачають скупчення людей;
  • розташуйте парти на відстані не менше одного метра одна від одної (за можливості);
  • навчайте дітей створювати власний простір та уникати зайвих дотиків.

4.3. Заздалегідь встановіть порядок дій у разі виявлення симптомів захворювання в учнів або персоналу:

  • процедуру взаємодії із місцевими органами охорони здоров’я і шкільним медичним персоналом;
  • порядок відсторонення хворих учнів та персоналу від занять. Можливо, виникне необхідність направити учнів/ персонал до медичного закладу або відправити додому;
  • поділіться інформацією щодо цих заходів із персоналом, батьками та учнями.

4.4. Сприяйте обміну інформацією:

  • дотримуйтеся вказівок органів охорони здоров'я та освіти;
  • перегляньте списки повідомлень про надзвичайні ситуації;
  • обмінюйтеся інформацією з персоналом, опікунами та учнями про ситуацію із поширенням захворювання, а також про заходи профілактики та контролю в школі;
  • наголошуйте, що батьки мають попередити школу та органи охорони здоров’я у разі, коли у когось із членів сім’ї діагностовано коронавірус, та залишити дитину вдома;
  • використовуйте батьківські комітети та інші механізми для сприяння обміну інформацією;
  • створіть спеціальні матеріали, наприклад, плакати, та розмістіть їх на дошках оголошень, у туалетах та інших загальних приміщеннях.

4.5. За необхідності адаптуйте шкільний регламент:

  • розробіть гнучку політику відвідувань школи та відпусток, яка буде заохочувати учнів та працівників залишатися вдома під час хвороби або догляду за хворими членами сім'ї;
  • скасуйте винагороди та заохочення за відмінне відвідування;
  • плануйте можливі зміни в шкільному розкладі, особливо стосовно канікул та іспитів.

4.6. Контролюйте відвідування школи:

  • запровадьте моніторинг відвідування школи;
  • попередьте місцеві органи охорони здоров’я у разі відсутності значної кількості учнів та персоналу через респіраторні захворювання.

4.7. Підтримуйте уразливі групи населення:

  • координуйте свої дії із системами соціального захисту;
  • враховуйте потреби дітей із обмеженими можливостями, адже маргіналізовані групи можуть набагато сильніше потерпати від хвороби або її вторинних наслідків;
  • проаналізуйте будь-які конкретні наслідки можливого збільшення ризику інфікування коронавірусом учнів у разі догляду ними за хворими вдома або поза школою.

 

Додаткові Матеріали

Онлайн-курс "Заклади освіти в умовах епідемії"