3.1 Базовий пакет вимог фізичного середовища
Зміст
У цьому модулі ви ознайомитеся з базовим пакетом вимог для створення безпечної і дружньої до дитини школи відповідно до чотирьох стандартів.
|
Базовий пакет вимог до фізичного середовища складається з параметрів і еталонних показників першого стандарту безпечної і дружної до дитини школи «Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище». Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретного закладу освіти його можна доповнити або скоротити.
№ | Параметр стандарту |
Еталоні показники |
1 |
Наявність комплексу затверджених норм і правил щодо безпеки для життя і здоров’я у закладі освіти |
Чи є у вашому закладі затверджені норми і правила щодо безпеки життя та здоров’я учнів і персоналу, які включають наступні компоненти?
|
2 |
Учні, батьки, персонал і відвідувачі ознайомлені з нормами і правилами щодо безпеки для життя і здоров’я у закладі освіти |
Чи інформує ваш заклад освіти про норми і правила безпеки щодо життя і здоров'я наступним чином?
|
3 |
Рекомендації щодо безпечного маршруту до закладу освіти |
Чи наявні у вашому закладі освіти такі компоненти?
|
4 |
Навколишня територія, подвір’я і приміщення закладу освіти є безпечними для життя і здоров’я учнів |
Чи є навколишня територія, подвір’я і приміщення вашого закладу безпечними для життя і здоров’я учнів?
|
5 | У закладі освіти створено належні санітарно-гігієнічні умови |
Чи є наявними у вашому закладі освіти наступні компоненти санітарно - гігієнічних умов?
|
6 | У закладі освіти належний рівень пожежної та електричної безпеки |
Чи є наявними у вашому закладі освіти наступні компоненти пожежної та електричної безпеки?
|
7 |
Дії щодо покращення якості повітря у приміщеннях |
Чи регулярно у вашому закладі здійснюються всі наступні дії для покращення якості повітря у приміщеннях?
|
8 | У закладі освіти забезпечено доступ до якісного харчування |
Чи є наявними у вашому закладі освіти наступні компоненти доступу до якісного харчування?
|
9 |
Доступ до безкоштовної питної води |
У вашому закладі освіти безпечна питна вода є доступною та безкоштовною для учнів протягом усього навчального дня?
|
10 | Всі продукти харчування, які продаються протягом навчального дня, мають відповідати стандартам здорового харчування. |
Чи відповідають стандартам здорового харчування всі продукти, які подають чи продають учням протягом навчального дня?
|
11 | Усі напої, які продаються протягом навчального дня, мають відповідати стандартам здорового харчування. |
Чи відповідають стандартам здорового харчування напої, які подають і продають учням протягом навчального дня?
|
12 |
Контроль за рекламою і просуванням харчових продуктів і напоїв |
Чи обмежується реклама та просування продуктів харчування і напоїв на території вашого закладу освіти виключно продуктами харчування і напоями, які відповідають стандартам здорового харчування?
|
13 |
У закладі освіти забезпечено доступ до майданчиків для заняття фізичною культурою, пункту надання першої домедичної допомоги |
Чи є наявними у вашому закладі освіти наступні компоненти доступу до занять фізичною культурою?
|
14 | Безпека об’єктів фізичного виховання |
Чи відповідають ваші об’єкти фізичного виховання всім наступним критеріям?
|
15 | Заборона щодо використання фізичного навантаження у якості покарання |
Чи заборонено у вашому закладі використовувати фізичне навантаження чи звільнення від уроків фізкультури в якості покарання? Чи постійно дотримуються цієї заборони?
|
16 | Заходи щодо попередження травматизму |
Чи гарантує ваш заклад заходи щодо попередження травматизму як всередині і зовні шкільних споруд, використовуючи всі наступні способи?
|
17 | Підготовка персоналу з питань ненавмисного травмування, насильства та суїциду |
Чи всі співробітники вашого закладу освіти пройшли підготовку з питань запобігання ненавмисним травмам, насильству і самогубствам протягом останніх 2-х років?
|
18 | Наявні норми і правила щодо запобіжних заходів при контакті з кров’ю |
Чи реалізував ваш заклад політику з дотримання стандартних заходів безпеки щодо контакту з кров’ю, яка включає в себе всі наступні компоненти?
|
19 | Заборона вживання тютюну та алкоголю серед учнів |
Чи заборонено учням у вашому закладі вживати тютюн і алкоголь, 24 години на добу, 7 днів на тиждень в наступних місцях?
|
20 | Заборона вживання тютюну та алкоголю серед персоналу школи та відвідувачів |
Чи заборонено персоналу та відвідувачам вашої школи вживати тютюн і алкоголь, 24 години на добу, 7 днів на тиждень в наступних місцях?
|
21 | Дотримання заборон щодо вживання тютюну та алкоголю |
Чи працює ваш заклад з порушеннями щодо вживання тютюну та алкоголю із застосуванням будь-яких із вказаних шляхів?
|
22 |
Заборона реклами тютюну |
Чи заборонено у вашому закладі рекламувати і показувати назви брендів тютюнових виробів та алкоголю, логотипи та інші ідентифікатори в кожному з наступних місць?
|
23 | Правила щодо зберігання та самостійного прийому медикаментів |
Чи є у вашому закладі або районі письмові регуляції, що дозволяють учням носити з собою і самостійно приймати рецептурні швидкодіючі ліки для лікування астми, які включають всі наступні документи?
|
24 | Активний нагляд за безпекою учнів |
Чи здійснюється працівниками закладу нагляд за учнями всіма зазначеними способами на всій території закладу (зокрема, в класі, їдальні, на дитячому майданчику, у роздягальні, коридорах, туалеті та шкільному автобусі)?
|
25 | Наявність плану кризового реагування |
Чи має ваш заклад наявний план кризового реагування? Плани кризового реагування стосуються випадків екологічної катастрофи (наприклад, пожежа, повінь, торнадо, заметіль, землетрус), смерті або серйозних травм учня або співробітника, спроби самогубства, тероризму, біотероризму, витоку небезпечних хімікатів, вибуху, вивільнення радіації, масового захворювання або травм, чи будь-якої іншої ситуації, яка загрожує шкільній безпеці. Вони включають в себе:
|
26 |
Навчання персоналу закладу і учнів з питань мінної безпеки і дій в екстремальних ситуаціях |
Чи всі співробітники і учні протягом останнього року пройшли навчання з питань мінної безпеки і дій в екстремальних ситуаціях?
|
27 |
Регулярний моніторинг за підтриманням безпечного фізичного середовища |
Чи здійснює ваш навчальний заклад регулярний моніторинг за дотриманням безпечного фізичного середовища, слідуючи всім цим методам?
|
Список використаних джерел
- Школы, доброжелательные к ребенку http://www.unicef.org/ceecis/ru/education_21974.html
- Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
3.2 Базовий пакет вимог психосоціального середовища
Зміст
Базовий пакет вимог до психосоціального середовища складається з параметрів і еталонних показників другого стандарту безпечної і дружної до дитини школи «Комфортне психосоціальне середовище». Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.
№ | Параметр стандарту |
Еталоні показники |
1 | Обізнаність персоналу із концепцією безпечної і дружньої до дитини школи |
Чи є у вашому закладі наступні компоненти щодо обізнаності персоналу з концепції безпечної і дружньої до дитини школи?
|
2 |
Підтримка дружньої, заохочувальної і комфортної атмосфери для всіх учасників навчально-виховного процесу |
Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти?
|
3 |
Активна політика щодо недопущення всіх видів насильства і має чіткі правила реагування на прояви насильства і знущання (булінгу) |
Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти політики щодо недопущення всіх видів насильства?
|
4 | Регуляції щодо попередження утисків та залякування |
Чи створено у вашому закладі клімат, який перешкоджає утискам і знущанням, з використанням кожного з наступних способів?
|
5 | Вільний доступ до відпочинку та позаурочної діяльності, сприятливої для здоров’я, безпеки і розвитку |
Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти забезпечення доступу до відпочинку та позаурочної діяльності?
|
6 |
Надання психологічних консультацій, психосоціальної підтримки і перенаправлення учнів для зовнішньої допомоги |
Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти щодо надання психологічних консультацій та психосоціальної підтримки, особливо для дітей, постраждалих внаслідок конфлікту та дітей із сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах
|
7 | Методи створення позитивного клімату |
Чи сприяє ваш заклад освіти створенню позитивного психосоціального клімату з використанням всіх зазначених нижче практик?
|
8 |
Подолання перешкод для навчання |
Чи пропонують у вашому закладі освіти тим учням, які цього потребують, різноманітні послуги, спрямовані на допомогу учням у подоланні перешкод для навчання?
Довідка: Перешкоди для навчання включають нестачу основних життєвих ресурсів та можливостей для розвитку, соціально-психологічні проблеми, проблеми фізичного здоров'я, загальні чинники, які викликають стрес, кризи та надзвичайні ситуації, складні зміни, пов'язані з етапами навчання, перехід до нової школи, зіткнення з безпритульністю та пристосування до нової культури або звичаїв. Послуги, спрямовані на усунення перешкод для навчання, включають в себе психічне здоров'я, спеціальну освіту, відповідний догляд за хворими, психологічні та соціальні послуги; консультування; наставництво; репетиторство; допомогу в класі; інструктаж нових учнів |
9 | Відсутність дискримінації щодо ВІЛ-інфекції |
Чи реалізується у вашому закладі політика недискримінації з урахуванням загальнодержавних або місцевих вимог, яка захищає ВІЛ-інфікованих учнів та співробітників, та містить всі наступні компоненти?
|
10 |
Конфіденційність щодо ВІЛ-статусу |
Чи дотримуються у вашому закладі політики конфіденційності щодо ВІЛ-статусу з урахуванням загальнодержавних вимог, яка включає в себе всі наступні компоненти?
|
Список використаних джерел
- Школы, доброжелательные к ребенку http://www.unicef.org/ceecis/ru/education_21974.html
- Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
3.3 Інклюзивне навчання на засадах компетентнісного підходу
Зміст
Базовий пакет вимог до інклюзивного (у широкому сенсі) навчання складається з параметрів і еталонних показників третього стандарту безпечної і дружної до дитини школи «Інклюзивна освіта на засадах загальнолюдських цінностей і життєвих навичок». Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.
№ | Параметр стандарту | Еталоні показники |
1 | Пріоритетність навчання життєвим навичкам |
Чи наявні у вашому закладі освіти наступні компоненти навчання життєвим навичкам?
|
2 |
Обов'язковість тематики здоров’я, безпеки, соціалізації, громадянства |
Чи є тематика здоров’я, безпеки, соціальної і громадянської компетентності, розбудови миру, підприємливості, екологічної грамотності, надзвичайних ситуацій обов’язковими елементами змісту навчального плану школи?
|
3 | Система мотивації навчання педагогічних працівників та учнів життєво важливим навичкам на засадах компетентнісного підходу |
Чи створена у вашому закладі освіти система мотивації, що включає наступні компоненти?
|
4 | Залучення і рівність для всіх учасників |
Чи забезпечує ваш заклад освіти інклюзивність (залученність) і рівність для всіх учасників навчально-виховного процесу? Зокрема:
|
5 | Обов’язковий курс з основ здоров'я |
Чи є обов’язковим для всіх учнів вашої школи предмет «Основи здоров'я»?
|
6 | Стратегії активного навчання |
Чи всі вчителі з у навчанні учнів з питань здоров`я і безпеки використовують стратегії активного навчання та форми роботи, які подобаються учням та є прийнятними для них?
Довідка. До стратегій активного навчання належать інтерактивні методи навчання, які базуються на партнерстві учнів і вчителя, залученні всіх учнів до навчальної діяльності, використанні різних форм інтерактивного навчання, врахування життєвого досвіду і індивідуальних стилів сприйняття і навчання учнів |
7 |
Можливості для відпрацювання навичок |
Чи всі вчителі у навчанні учнів з питань здоров`я і безпеки дають учням можливість практикувати або тренувати навички, необхідні для підтримки та покращення їхнього здоров'я?
|
8 |
Завдання, які заохочують взаємодію учнів з родиною та громадою |
Чи всі вчителі з питань здоров`я використовують завдання або проекти, які заохочують учнів до взаємодії з членами сім'ї та громадськими організаціями?
|
9 |
Підготовлені педагогічні працівники у сфері безпеки і здоров`я |
Чи всі уроки з питань безпеки і здоров`я проводяться підготовленими викладачами з питань здоров’язбережної і соціальної компетентності та методики викладання превентивних програм?
|
10 |
Підвищення кваліфікацію за дистанційним і очними формами навчання |
Чи діє у закладі система підвищення кваліфікації, яка містить наступні компоненти?
|
11 |
Підвищення кваліфікації з методів роботи з класом |
Чи всі викладачі протягом останніх двох років пройшли курс підвищення кваліфікації у техніках роботи з класом?
|
12 | Важливі теми щодо запобігання ненавмисному травмуванню та насильству |
Чи містить ваша навчальна програма всі ці теми щодо запобігання ненавмисному травмуванню та насильству?
До тем, пов'язаних з насильством, відносяться такі:
До загальних тем, пов’язаних з травмуванням, відносяться такі:
|
13 |
Важливі теми щодо фізичної активності |
Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я всі зазначені нижче теми, які стосуються фізичної активності?
|
14 |
Важливі теми щодо здорового харчування |
Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я всі ці теми щодо здорового харчування?
|
15 |
Важливі теми щодо попередження вживання тютюну |
Чи містить ваш навчальний план з питань охорони здоров`я всі зазначені нижче теми щодо попередження вживання тютюну?
|
16 | Важливі теми щодо обізнаності про астму |
Чи містить ваш навчальний план з питань охорони здоров`я всі зазначені теми щодо обізнаності про астму?
|
17 |
Важливі теми щодо запобігання ВІЛ, іншим ЗПСШ і вагітності |
Чи містить ваш навчальний план з питань здоров`я і безпеки всі зазначені теми щодо запобігання ВІЛ, іншим захворюванням, що передаються статевим шляхом (ЗПСШ) і вагітності?
|
Список використаних джерел
- Школы, доброжелательные к ребенку http://www.unicef.org/ceecis/ru/education_21974.html
- Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
3.4 Ефективне шкільне управління, партнерство і участь
Зміст
Базовий пакет вимог до інклюзивного (у широкому сенсі) навчання складається з параметрів і еталонних показників четвертого стандарту безпечної і дружної до дитини школи «Ефективне шкільне управління, партнерство та участь». Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.
№ | Показник стандарту | Еталоні показники |
1 | Створення безпечної і дружньої до дитини школи є головним пріоритетомї політики закладу освіти |
Чи містить політика вашого закладу освіти наступні компоненти?
|
2 | Заклад має визначену місію і кодекс поведінки, які сприймаються усіма учасниками навчально-виховного процесу. |
Чи наявні у вашому закладі наступні компоненти?
|
3 |
Управління закладом відбувається на засадах самоврядування, демократії, рівного доступу, прозорості і поваги до різноманіття культур |
Чи наявні у вашому закладі наступні компоненти?
|
4 | Батьки учнів приймають активну участь у житті закладу |
Чи наявні у вашому закладі наступні компоненти?
|
5 | Служба безпеки і здоров’я |
Чи створена у вашому навчальному закладі і діє на постійній основі служба безпеки і здоров’я, яка координує всю діяльність, спрямовану на формування і підтримку захисного фізичного і комфортного психосоціального середовища?
|
6 | Взаємодія з громадою |
Чи проводить ваш заклад освіти активну взаємодію з громадою і органами місцевого самоврядування на засадах відкритості і партнерства?
|
Список використаних джерел
- Школы, доброжелательные к ребенку http://www.unicef.org/ceecis/ru/education_21974.html
- Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
3.5 Заклади освіти в умовах епідемії
Зміст
Епідемія (від грец. επί —серед і грец. δεμος — народ) ‑ пошесть, мор, моровиця.
Українське законодавство визначає епідемію як масове поширення інфекційної хвороби серед населення відповідної території за короткий проміжок часу. У багатьох країнах світу поняття епідемії включає також випадки масового ураження, в тому числі й отруєння.
Поширення епідемії на декілька країн або на кілька континентів називають пандемією.
В умовах епідемії особливо важливим є захист дітей та навчальних закладів від інфікування.
Підтримання безпечної роботи в школах або відновлення їх роботи після карантину потребують врахування багатьох чинників, але за умови хорошої роботи це може посприяти покращенню громадського здоров'я.
Онлайн-курс, присвячений питанням безпеки в умовах епідемії, можна пройти за посиланням http://sepi.multycourse.com.ua/ua/
Далі наведено лише загальні принципи і рекомендації для закладів освіти Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) щодо профілактики інфекційних захворювань та контролю за їх поширенням.
Захист здоров’я учнів, вчителів і персоналу закладу освіти базується на таких загальних принципах:
|
Рекомендації ЮНІСЕФ щодо заходів безпеки у закладах освіти в умовах епідемії, упорядковані за стандартами концептуальної рамки БДДШ, наведено у таблиці.
1. | Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище |
1.1. Популяризуйте регулярне миття рук та наочно демонструйте, як це правильно робити. 1.2. Сприяйте формуванню позитивної гігієнічної поведінки у дітей. Для цього:
1.3. Забезпечте, принаймні раз на день, миття та дезінфекцію шкільних приміщень:
1.4. Забезпечте належну циркуляцію повітря та вентиляцію там, де це дозволяє клімат (наприклад, відчиняйте вікна, використовуйте кондиціонери тощо). 1.5. Розмістіть спеціальні рекламні плакати, що заохочують до гігієни рук та органів дихання. 1.6. Організуйте щоденне прибирання сміття та його вивезення. |
2. | Комфортне психосоціальне середовище |
2.1. Забезпечте надання психосоціальної підтримки:
|
3. | Навчання дітей і дорослих на засадах компетентнісного підходу |
3.1. Забезпечте безперервність у навчанні. Це можуть бути:
3.2. Запровадьте цільову профілактичну освіту:
|
4. | Ефективне шкільне управління, партнерство і участь |
4.1. Відстежуйте останні новини:
4.2. Запроваджуйте практику соціального дистанціювання:
4.3. Заздалегідь встановіть порядок дій у разі виявлення симптомів захворювання в учнів або персоналу:
4.4. Сприяйте обміну інформацією:
4.5. За необхідності адаптуйте шкільний регламент:
4.6. Контролюйте відвідування школи:
4.7. Підтримуйте уразливі групи населення:
|