3.5 Заклади освіти в умовах епідемії

Зміст

Епідемія (від грец. επί —серед і грец. δεμος — народ) ‑ пошесть, мор, моровиця.

Українське законодавство визначає епідемію як масове поширення інфекційної хвороби серед населення відповідної території за короткий проміжок часу. У багатьох країнах світу поняття епідемії включає також випадки масового ураження, в тому числі й отруєння.

Поширення епідемії на декілька країн або на кілька континентів називають пандемією.

В умовах епідемії особливо важливим є захист дітей та навчальних закладів від інфікування.

Підтримання безпечної роботи в школах або відновлення їх роботи після карантину потребують врахування багатьох чинників, але за умови хорошої роботи це може посприяти покращенню громадського здоров'я.

Онлайн-курс, присвячений питанням безпеки в умовах епідемії, можна пройти за посиланням http://sepi.multycourse.com.ua/ua/

Далі наведено лише загальні принципи і рекомендації для закладів освіти Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) щодо профілактики інфекційних захворювань та контролю за їх поширенням.

Захист здоров’я учнів, вчителів і персоналу закладу освіти базується на таких загальних принципах:

  1. Хворі учні, вчителі та інший персонал не повинні відвідувати школу.
  2. Школа має забезпечити регулярне миття рук водою з милом і щоденну дезінфекцію та очищенням поверхонь дезінфекторами або хлорним розчином.
  3. Школа має забезпечити постачання якісної води, каналізацію та правильне поводження з відходами.
  4. Школа має сприяти соціальній дистанції для уповільнення поширення особливо заразних хвороб, у тому числі обмежувати скупчення людей.

 

Рекомендації ЮНІСЕФ щодо заходів безпеки у закладах освіти в умовах епідемії, упорядковані за стандартами концептуальної рамки БДДШ, наведено у таблиці.

1. Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище

1.1. Популяризуйте регулярне миття рук та наочно демонструйте, як це правильно робити.

1.2. Сприяйте формуванню позитивної гігієнічної поведінки у дітей. Для цього:

  • забезпечте наявність у місцях для миття рук мила і достатньої кількості безпечної води;
  • заохочуйте до частого та ретельного миття рук (не менше 20 секунд);
  • розмістіть засоби для дезінфекції рук у туалетах, аудиторіях, залах, а за можливості й біля виходів;
  • забезпечте окремі вбиральні (туалети) для дівчат і хлопців, підтримуйте їх у чистоті.

1.3. Забезпечте, принаймні раз на день, миття та дезінфекцію шкільних приміщень:

  • особливу увагу приділяйте поверхням, яких торкаються багато людей (поручні, обідні столи, спортивний інвентар, ручки дверей та вікон, іграшки, навчальні та методичні посібники тощо);
  • використовуйте 0,5% гіпохлорит натрію для дезінфекції поверхонь та 70%-й етиловий спирт для дезінфекції дрібних предметів. Забезпечте технічний персонал відповідним засобами.

1.4. Забезпечте належну циркуляцію повітря та вентиляцію там, де це дозволяє клімат (наприклад, відчиняйте вікна, використовуйте кондиціонери тощо).

1.5. Розмістіть спеціальні рекламні плакати, що заохочують до гігієни рук та органів дихання.

1.6. Організуйте щоденне прибирання сміття та його вивезення.

2. Комфортне психосоціальне середовище

2.1. Забезпечте надання психосоціальної підтримки:

  • заохочуйте дітей до обговорення їхніх проблем;
  • надавайте інформацію, відповідну віку дитини, без приховування фактів;
  • зорієнтуйте учнів на підтримку однолітків та запобігання відчуженню і булінгу;
  • переконайтеся, що вчителям відомо про місцеві ресурси для підтримки власного здоров’я;
  • співпрацюйте зі шкільними психологами, медичними та соціальними працівниками для виявлення і підтримки учнів та працівників, які мають симптоми стресу.
3. Навчання дітей і дорослих на засадах компетентнісного підходу

3.1. Забезпечте безперервність у навчанні. Це можуть бути:

  • онлайн-навчання;
  • радіо-, відео- чи телепередачі навчального змісту;
  • щоденний або щотижневий дистанційний контроль вчителями виконання завдань учнями;
  • перегляд / розробка стратегії прискореної освіти.

3.2. Запровадьте цільову профілактичну освіту:

  • включіть питання профілактики та контролю захворювань у щоденний розпорядок життя школи та у навчальні програми;
  • переконайтеся, що зміст навчання відповідає віку, статі, національності та фізичним можливостям учнів,
  • а самі процедури інтегровані в існуючі теми.
4. Ефективне шкільне управління, партнерство і участь

4.1. Відстежуйте останні новини:

  • дослідіть основну інформацію про коронавірусну хворобу: її симптоми, можливі ускладнення, шляхи передачі та способи запобігання зараженню;
  • отримуйте інформацію тільки із офіційних джерел, таких як ЮНІСЕФ, ВООЗ, МОЗ України;
  • критично ставтесь до поширення міфів, які передаються з вуст у вуста або через інтернет

4.2. Запроваджуйте практику соціального дистанціювання:

  • запровадьте різночасовий початок і кінець навчального дня;
  • скасуйте збори, спортивні ігри та інші заходи, що передбачають скупчення людей;
  • розташуйте парти на відстані не менше одного метра одна від одної (за можливості);
  • навчайте дітей створювати власний простір та уникати зайвих дотиків.

4.3. Заздалегідь встановіть порядок дій у разі виявлення симптомів захворювання в учнів або персоналу:

  • процедуру взаємодії із місцевими органами охорони здоров’я і шкільним медичним персоналом;
  • порядок відсторонення хворих учнів та персоналу від занять. Можливо, виникне необхідність направити учнів/ персонал до медичного закладу або відправити додому;
  • поділіться інформацією щодо цих заходів із персоналом, батьками та учнями.

4.4. Сприяйте обміну інформацією:

  • дотримуйтеся вказівок органів охорони здоров'я та освіти;
  • перегляньте списки повідомлень про надзвичайні ситуації;
  • обмінюйтеся інформацією з персоналом, опікунами та учнями про ситуацію із поширенням захворювання, а також про заходи профілактики та контролю в школі;
  • наголошуйте, що батьки мають попередити школу та органи охорони здоров’я у разі, коли у когось із членів сім’ї діагностовано коронавірус, та залишити дитину вдома;
  • використовуйте батьківські комітети та інші механізми для сприяння обміну інформацією;
  • створіть спеціальні матеріали, наприклад, плакати, та розмістіть їх на дошках оголошень, у туалетах та інших загальних приміщеннях.

4.5. За необхідності адаптуйте шкільний регламент:

  • розробіть гнучку політику відвідувань школи та відпусток, яка буде заохочувати учнів та працівників залишатися вдома під час хвороби або догляду за хворими членами сім'ї;
  • скасуйте винагороди та заохочення за відмінне відвідування;
  • плануйте можливі зміни в шкільному розкладі, особливо стосовно канікул та іспитів.

4.6. Контролюйте відвідування школи:

  • запровадьте моніторинг відвідування школи;
  • попередьте місцеві органи охорони здоров’я у разі відсутності значної кількості учнів та персоналу через респіраторні захворювання.

4.7. Підтримуйте уразливі групи населення:

  • координуйте свої дії із системами соціального захисту;
  • враховуйте потреби дітей із обмеженими можливостями, адже маргіналізовані групи можуть набагато сильніше потерпати від хвороби або її вторинних наслідків;
  • проаналізуйте будь-які конкретні наслідки можливого збільшення ризику інфікування коронавірусом учнів у разі догляду ними за хворими вдома або поза школою.

 

Додаткові Матеріали

Онлайн-курс "Заклади освіти в умовах епідемії"