4.3 Послуги з охорони здоров’я

Зміст

Пакет вимог до послуг з охорони здоров’я у закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.

 

 №  Параметр Еталоні показники
 1 Послуги з охорони здоров`я, які надає шкільна медсестра, працевлаштована на повний день

Чи є у вашому закладі кваліфікована офіційно оформлена медсестра, яка працює повний робочий день і відповідальна за медичне обслуговування протягом всього дня, щодня?

  • У закладі є медсестра, присутня цілий день, щодня, і рекомендоване співвідношення дотримане.

Примітка. Рекомендовано залучення більшої кількості медсестер, якщо учні мають більшу потребу в медичному обслуговуванні.

 2 Популяризація здоров`я та безпеки серед учнів та їхніх сімей

Шкільна медсестра або інший медичний працівник у вашій школі займаються популяризацією здоров'я та безпеки серед учнів та їх сімей в рамках класних занять або інших заходів, через інформування по кожній із зазначених нижче тем?

Примітка. Надавачі послуг у сфері охорони здоров`я – це кваліфіковані фахівці, такі як, лікарі, медсестри, стоматологи, викладачі з питань охорони здоров`я, та інші працівники, пов`язані з системою охорони здоров`я.

  • Популяризація фізичної активності
  • Популяризація здорового харчування
  • Профілактика вживання тютюну
  • Відмова від паління
  • Профілактика вживання алкоголю
  • Профілактика ненавмисного травмування
  • Профілактика насильства та суїциду
  • Поведінка при астматичних нападах
  • Профілактика ВІЛ-інфекції, інших ЗПСШ та небажаної вагітності
 3 Співпраця з іншими працівниками закладу освіти

Чи співпрацює шкільна медсестра або інший медичний працівник з іншими працівниками школи, з метою популяризації здоров`я та безпеки серед учнів за допомогою принаймні шести зі способів, вказаних нижче?

  • Розробка планів щодо вирішення проблем зі здоров'ям учнів (наприклад, плани індивідуальних заходів з охорони здоров'я, індивідуальні плани навчання).
  • Забезпечення професійного розвитку.
  • Розробка регуляцій/інструкцій закладу.
  • Розробка та реалізація загальношкільних та класних заходів.
  • Розробка Планів Покращення закладу.
  • Створення систем комунікацій з іншими працівниками школи.
 4 Визначення учнів з хронічними захворюваннями та нагляд за ними

Чи володіє шкільна медсестра чи інший медичний працівник системою виявлення учнів з хронічними захворюваннями та нагляду за ними?

  • Існує система для виявлення учнів з хронічними захворюваннями та нагляду за ними.
 5 Запровадження системи медичного направлення

Чи реалізує ваш заклад системний підхід (який включає наступні компоненти) для направлення учнів за потреби до відповідних установ з охорони здоров`я?

  • Контактування з батьками учнів, чий стан здоров`я оцінюється як такий, що потенційно потребує додаткових медичних послуг, і надання рекомендацій щодо необхідності подальшого огляду учнів терапевтом або лікарем-спеціалістом.
  • Контактування з батьками учнів без посередництва терапевта та надання інформації щодо стану здоров`я дитини.
  • Інформація щодо можливостей звернення до лікаря широко розповсюджено у школі (наприклад, за допомогою листівок, брошур, веб - сайта, довідника учня, уроків з охорони здоров'я), аби учні, їх родини та співробітники школи могли б дізнатися про шкільні та комунальні послуги з охорони здоров`я, не звертаючись до співробітників школи.
  • Співробітники мають чіткі інструкції щодо необхідності направлення учнів до шкільних консультантів, психологічних та соціальних служб.
  • Співробітники не мають проблем з доступом, заповненням та конфіденційним поданням форм направлення.
  • Призначений співробітник (наприклад, шкільна медсестра, консультант) регулярно переглядає форми направлення, сортує їх та проводить початковий відбір.
  • З письмового дозволу батьків за необхідності збирається додаткова інформація (наприклад, анкети, відповідні записи, короткі тести).
  • Список зберігається і регулярно доповнюється контактами організацій, дружніх до молоді, та базовою інформацією про кожну з них (наприклад, вартість послуг, місце розташування, перелік послуг, години роботи).
  • Проводяться засідання для обговорення альтернатив направлення проводяться з усіма сторонами, залученими до справи.
  • Проводиться обговорення можливих перешкод (наприклад, вартість, місце розташування, транспорт, існуючі негативні стереотипи) та шляхів їх подолання.
  • Здійснюється подальше спостереження (наприклад, телефоном, за допомогою текстових повідомлень, електронної пошти, особистого контакту), щоб оцінити результати направлення та зібрати відгуки щодо якості обслуговування.
  • Всі співробітники, залучені до процесу направлення, отримують можливість пройти курси підвищення кваліфікації.
 6

Інформація про стан здоров`я учнів

Чи має ваш заклад систему збору інформації про стан здоров`я учня на етапі його вступу до школи та кожного наступного року? Чи передається за потреби ця інформація відповідним співробітникам школи у письмовому вигляді?

  • Вся необхідна інформація систематично збирається та передається у письмовій формі всім відповідним співробітникам.
 7 Надання консультацій шкільним лікарем

Чи має ваш заклад доступ та можливість співпрацювати з лікарем-консультантом, який допомагає у складанні програм з питань охорони здоров`я для вашої школи?

  • Заклад має доступ до лікаря-консультанта, та співпрацювала з ним/нею протягом останнього року.
 8 Оцінка кількості травм, отриманих у закладі освіти

Чи систематично збирає медична сестра або інший медичний працівник інформацію щодо випадків ненавмисного травмування та насильства, які відбуваються на території школи (в тому числі в шкільних автобусах), або під час заходів, проведеними за підтримки школи? Чи аналізується ця інформація та переглядається послідовно керівництвом школи?

  • Інформація збирається, аналізується, і послідовно розглядається керівництвом школи.
 9 План дій в надзвичайних ситуаціях

Чи має шкільна медсестра або інший медичний працівник школи план дій в надзвичайних ситуаціях, який включає в себе всі компоненти, зазначені нижче для подальшої оцінки, управління, та направлення учнів та співробітників школи, які потребують невідкладної медичної допомоги (наприклад, внаслідок травмування, важкого нападу астми), до медичних закладів відповідного рівня?

  • Письмові інструкції щодо зв’язку з екстреними службами, які містять необхідні телефони та розміщені на видних місцях.
  • Список служб охорони здоров`я, інших співробітників та їх обов’язків, в тому числі принаймні один кваліфікований фахівець, який буде оцінювати стан особи (осіб), яка потребує невідкладної медичної допомоги, та координувати процес надання допомоги; одна особа, яка викликатиме швидку медичну допомогу (ШМД); одна особа, яка контролюватиме учнів на території; та одна особа, яка направить ШМД до місця знаходження особи (осіб), яка потребує невідкладної медичної допомоги.
  • Перелік варіантів зв`язку з ШМД.
  • План транспортування і направлення особи (осіб), які потребують невідкладної медичної допомоги, в т.ч. інструкція з правили поведінки в ситуаціях, коли співробітники мають супроводжувати учня в лікарні.
  • Система зв`язку з батьками та відповідними співробітниками школи (наприклад, загальна картотека з контактами батьків та опікунів, актуальними вдень).
  • Положення щодо отримання згоди батьків у випадку, якщо необхідне направлення на термінове лікування.
  • Копії протоколів з лікувальних та направлення мають знаходитись в аптечках.
 10 Стратегія лікування учнів з погано контрольованою астмою

Ваш заклад допомагає або забезпечує стратегію лікування для учнів з погано контрольованою астмою?

  • Заклад допомагає зі стратегією лікування, або забезпечує її для всіх учнів з погано контрольованою астмою.

Примітка. Надання допомоги у випадку погано контрольованої астми – це комплексний набір послуг, які надаються або окремою особою, або групою медичних працівників, співробітників школи та / або співробітників соціальної служби. Ці послуги можуть включати в себе:

  • надання направлень до закладів первинної медичної допомоги;
  • забезпечення відповідного готового плану дій на випадок астматичного нападу;
  • забезпечення доступу та належного використання ліків від астми, спейсерів та пікфлоуметрів вдома та в школі;
  • надання учня та членам їх родин інформації щодо астми та правил поводження під час астматичних нападів;
  • управління змінами у домашньому та шкільному середовищі;
  • виявлення психосоціальних проблем, пов'язаних з астмою, та робота з ними;
  • надання додаткової підтримки за необхідності.
 11

Гарантія невідкладного та надійного доступу до швидкодіючих медикаментів для учнів, хворих на астму

Чи використовує ваш заклад всі ці методи, аби гарантувати всім учням, хворим на астму, невідкладний та надійний доступ до швидкодіючих медикаментів у школі?

  • Учням дозволяється мати з собою та самостійно приймати швидкодіючі медикаменти за умови наявності письмового дозволу лікаря, батьків / опікуна або шкільної медсестри.
  • Гарантія того, що швидкодіючі медикаменти легко досяжні, чітко позначені, та недоступні для інших учнів.
  • Забезпечення того, аби хто-небудь з фахівців, підготовлених у питаннях застосування швидкодіючих медикаменти від астми, постійно знаходився у школі (наприклад, шкільна медсестра, помічник лікаря, інші співробітники школи).
 12 Можливість навчання для всіх учнів, хворих на астму, щодо правильної поведінки при астматичних нападах

Чи надає ваша школа можливість навчання для всіх учнів, хворих на астму, щодо правильної поведінки при астматичних нападах?

  • Заклад пропонує можливість навчання щодо правильної поведінки при астматичних нападах для всіх учнів з виявленою астмою.
 13 Стратегія лікування харчової алергії

Чи наявна у вашому закладі стратегія лікування харчової алергії та її профілактики (наприклад, План лікування та профілактики харчової алергії), який включає в себе наступні пріоритетні дії, необхідні для лікування харчової алергії в шкільному середовищі?

  • Забезпечення індивідуального щоденного контролю за кожним учнем, що страждає на харчову алергію (наприклад, виявлення дітей з харчовою алергією, план управління та зниження ризиків, пов'язаних з алергічними реакціями на продукти харчування).
  • Підготовка до надзвичайних ситуацій, пов`язаних з харчовою алергією (наприклад, прості у використанні системи зв'язку, легкий доступ до автоматичних шприців з адреналіном, плани щодо зв`язку зі службою швидкої допомоги, розподіл обов’язків серед співробітників на випадок надзвичайної ситуації).
  • Забезпечення професійної підготовки персоналу з питань харчової алергії (наприклад, загальний тренінг з питань харчової алергії для всіх співробітників, поглиблене навчання для співробітників, які часто контактують з дітьми з харчовою алергією, спеціалізована підготовка персоналу, відповідального за роботу з дітьми з харчовою алергією).
  • Інформування дітей та членів їх родин з питань харчової алергії (наприклад, надання інформації про харчову алергію всім дітям, батькам та родинам).
  • Створення та підтримка здорового та безпечного навчального середовища (наприклад, обмежений вплив харчових алергенів, розробка правил поводження з харчовими продуктами для запобігання ненавмисному контакту, інформування зовнішніх груп, які використовують шкільні приміщення, щодо регуляцій та правил запобігання харчовій алергії, створення позитивного психосоціального клімату).
 14 Зусилля щодо боротьби зі вживанням тютюну та алкоголю

Шкільна медсестра або інші медичні працівники застосовують наступні підходи щодо учнів, які вживають тютюн?

  • Переконливе інформування учнів щодо важливості повної відмови від вживання тютюну.
  • Надання матеріалів для самодопомоги.
  • Надання консультацій учням щодо відмови від вживання тютюну, або за потреби направлення учнів на таку консультацію.
 15 Зв`язки з дружніми до молоді закладами/клініками, які займаються питаннями статевого та репродуктивного здоров`я

Чи веде ваш заклад перелік громадських закладів, які надають молоді послуги з охорони здоров`я, та чи співпрацює школа систематично з цими закладами у напрямку надання учням послуг з питань сексуального та репродуктивного здоров'я?

  • Заклад визначає орієнтовані на молодь громадські заклади, та співпрацює з ними на постійних засадах для надання учням послуг з питань сексуального та репродуктивного здоров'я.

 

Список використаних джерел

  1. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
  2. School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention, and Division of Violence Prevention.