Зміст
Стандарти БДШШ
Критерії БДШШ
Концептуальна рамка БДДШ є фундаментом для структурованої оцінки рівня безпеки і комфортності закладу освіти та планування заходів щодо його удосконалення. Визначальними ознаками цієї рамки є:
- Стуктурованість за системою релевантних показників шкільного життя
- Вимірність рівня безпеки і комфорту закладу освіти за шкалою від 0до 100
- Наявність еталону ‑ зразка для порівняння конкретного закладу освіти з умовною «ідеальною школою»
- Можливість отримати оцінки рівня безпеки і комфорту від усіх учасників навчально-виховного процесу (педагогів, учнів, батьків, шкільних психологів, допоміжного персоналу, керівництва школи, експертів тощо)
- Візуалізація результатів оцінювання закладу освіти на трьох рівнях: узагальненому, за стандартами, за критеріями
|
Як уже зазначалося, система показників БДДШ складається зі стандартів, критеріїв, індикаторів, еталонної моделі, а також мірила відповідності закладу освіти еталонній моделі.
Стандарти — це узагальнені вимоги, виконання яких є обов’язковим для того, щоб вважати школу безпечною і дружньою до дитини.
Критерії — показники, що конкретизують узагальнені вимоги (стандарти).
Індикатори (або еталонні показники) — твердження, які є зразком для порівняння. Кожному критерію може відповідати один або декілька індикаторів. Наприклад, твердження «У школі є окремі туалетні кімнати для хлопців та дівчат, які облаштовано всім необхідним (відповідна кількість унітазів, рукомийників, є вода, мило, папір, рушники тощо)» є одним з індикаторів для критерію «У школі створено належні санітарно-гігієнічні умови».
Еталонна модель — умовний ідеальний навчальний заклад, усі без винятку показники якого дорівнюють еталонам.
Мірило відповідності — рівень наближення навчального закладу до еталонної моделі. Кожне запитання анкети для оцінювання закладу освіти складається з назви критерію та уточнювальних індикаторів. Рівень наближення за кожним критерієм оцінюється шляхом вибору респондентом одного з варіантів відповіді запитання «Це схоже на вашу школу?».
Зовсім ні (1) Певною мірою (2) Здебільшого (3) Дуже (4)
|
Такий формат відповідей дає можливість вимірювати рівень безпеки і комфорту закладу освіти на шкалі від 0 до 100 балів.
Зокрема, відповідь «Дуже» на конкретне запитання анкети означає, що заклад освіти має максимальний рівень наближення до «еталонної школи» за відповідним критерієм (100 балів за 100-бальною шкалою).
Відповідь «Зовсім ні» означає, що заклад освіти за цим критерієм повністю не відповідає ознакам «еталонної школи», тобто має нульовий рівень безпеки і комфорту (0 балів за 100-бальною шкалою).
Інші відповіді означають проміжні значення рівня безпеки і комфорту: «Певною мірою» — 33 бали, «Здебільшого» — 66 балів. Відповідь «Складно оцінити» означає, що результат за відповідним критерієм не враховується.
В опитуванні зазвичай беруть участь усі зацікавлені сторони навчального закладу: керівництво, вчителі, учні, батьки, допоміжний персонал тощо. Усереднені результати опитування відображаються у вигляді пелюсткових діаграм і таблиць, що дає змогу отримати цілісне уявлення про рівень безпеки і комфорту закладу освіти, його сильні і слабкі сторони.
Нижче наведено опис стандартів і критеріїв БДДШ. Повна модель, що додатково включає еталонні показники, наведена в онлайн-курсі за посиланням http://scfs.multycourse.com.ua/ua/
Безпечна і дружня до дитини школа — це навчальний заклад, в якому забезпечується:
- Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище.
- Комфортне психосоціальне середовище.
- Навчання дітей і дорослих на засадах компетентнісного підходу.
- Ефективне самоврядування: управління, партнерство та участь.
|
Наскрізними питаннями, які дотичні до всіх чотирьох стандартів, є:
- шкільна політика
- гендерна рівність
- моніторинг і оцінка
Стандарт 1. «Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище»
- Школа має чіткі рекомендації щодо безпечного маршруту до школи.
- Шкільне подвір’я, приміщення і навколишня територія є безпечними для життя і здоров’я учнів.
- У школі створено належні санітарно-гігієнічні умови.
- У школі належний рівень пожежної та електричної безпеки.
- У школі забезпечено доступ до якісного харчування, майданчиків для занять фізичною культурою, пункту надання першої домедичної допомоги.
- У школі створено навчальний простір, який забезпечено сучасними технологічними засобами та навчально-методичними матеріалами для активного навчання дітей з урахуванням особливостей їхнього розвитку.
- У школі забезпечується навчання персоналу школи і учнів з питань мінної безпеки та поводження з вибухонебезпечними речовинами.
- У школі проводяться практичні тренування персоналу та учнів щодо злагоджених дій в екстремальних і надзвичайних ситуаціях.
|
Стандарт 2. «Комфортне психосоціальне середовище»
- Персонал школи добре обізнаний із концепцією БДДШ та підготовлений з питань створення психосоціального середовища, сприятливого для навчання, здоров’я, успішної соціалізації та гармонійного розвитку дитини.
- Школа підтримує дружню, заохочувальну і комфортну атмосферу для всіх учасників навчально-виховного процесу.
- Школа проводить активну політику щодо недопущення всіх видів насильства і має чіткі механізми реагування на прояви насильства і знущання.
- У школі створено і забезпечується вільний доступ до позаурочної діяльності, сприятливої для здоров’я, безпеки і розвитку життєво важливих компетентностей.
- У школі забезпечується надання психологічних консультацій та психосоціальної підтримки, особливо дітям, які постраждали внаслідок конфлікту, та дітям із сімей у складних життєвих обставинах.
- У школі здійснюється направлення учнів для отримання зовнішньої допомоги у разі потреби.
|
Стандарт 3. «Навчання дітей і дорослих на засадах компетентнісного підходу»
- У школі створено систему мотивації до навчання вчителів та учнів життєво важливих компетентностей.
- Навчання психосоціальних навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки, успішної соціалізації та самореалізації учнів, визначено одним із ключових завдань школи.
- Теми здоров’я, безпеки, соціальної та громадянської компетентності, розбудови миру, підприємливості, екологічної грамотності, поводження у надзвичайних ситуаціях є обов'язковими елементами змісту навчального плану школи.
- У школі навчання психосоціальних компетентностей (життєвих навичок) для учнів усіх класів відбувається в інтерактивній формі.
- У школі створено систему взаємонавчання і взаємопідтримки вчителів.
- Персонал школи постійно підвищує свою кваліфікацію за дистанційними та очними формами навчання.
|
Стандарт 4. «Ефективне самоврядування: управління, партнерство та участь»
- Створення безпечної і дружньої до дитини школи є головним пріоритетом шкільної політики.
- Школа має визначену місію і кодекс поведінки, які сприймають усі учасники навчально-виховного процесу.
- Управління школою відбувається на засадах самоврядування, демократії, рівного доступу, прозорості та поваги до різноманіття культур (включно з системою учнівського самоврядування).
- Батьки учнів беруть активну участь у житті школи.
- У школі створена і діє на постійній основі Служба безпеки і здоров’я, яка координує всю діяльність, спрямовану на формування та підтримку захисного фізичного і комфортного психосоціального середовища.
- Школа активно взаємодіє з громадою та органами місцевого самоврядування на засадах відкритості і партнерства.
- Персонал школи мотивований і отримує постійну підтримку у набутті необхідних навичок щодо забезпечення ефективного шкільного управління, партнерства та участі.
- Школа забезпечує залучення і рівність для всіх учасників навчально-виховного процесу.
|