2.1 Система показників БДДШ
Зміст

 
Система показників БДДШ складається з ієрархічно упорядкованих чинників шкільного життя, які визначають безпеку, здоров’я, психосоціальний комфорт, ефективність навчання і самоврядування закладу освіти.
У моделі БДДШ ці показники представлені на трьох рівнях: стандарти, критерії, індикатори.
 


Оцінювання рівня відповідності закладу освіти умовній «еталонній школі» здійснюється шляхом онлайн-анкетування. Для цього респондентам пропонують ознайомитися з анкетою, яка містить структурований опис «еталонної школи», і відповісти на запитання «Це схоже на ваш заклад освіти?», обравши один із варіантів відповіді:
Зовсім ні      Певною мірою      Здебільшого      Дуже
Кожне запитання анкети складається з опису критерію та уточнювальних індикаторів. Такий формат відповідей дає можливість вимірювати рівень безпеки і комфорту закладу освіти на шкалі від 0 до 100 балів за результатами онлайн-опитування всіх зацікавлених сторін.
2.2 Концептуальна рамка «Безпечна і дружня до дитини школа»
Зміст
Стандарти БДШШ
Критерії БДШШ
 

 
Концептуальна рамка БДДШ є фундаментом для структурованої оцінки рівня безпеки і комфортності закладу освіти та планування заходів щодо його удосконалення. Визначальними ознаками цієї рамки є:
 
	
		
			| 
				Стуктурованість за системою релевантних показників шкільного життяВимірність рівня безпеки і комфорту закладу освіти за шкалою від 0до 100Наявність еталону ‑ зразка для порівняння конкретного закладу освіти з умовною «ідеальною школою»Можливість отримати оцінки рівня безпеки і комфорту від усіх учасників навчально-виховного процесу (педагогів, учнів, батьків, шкільних психологів, допоміжного персоналу, керівництва школи, експертів тощо)Візуалізація результатів оцінювання закладу освіти на трьох рівнях: узагальненому, за стандартами, за критеріями | 
	
 
Як уже зазначалося, система показників БДДШ складається зі стандартів, критеріїв, індикаторів, еталонної моделі, а також мірила відповідності закладу освіти еталонній моделі.
 
	
		
			| Стандарти — це узагальнені вимоги, виконання яких є обов’язковим для того, щоб вважати школу безпечною і дружньою до дитини. Критерії — показники, що конкретизують узагальнені вимоги (стандарти). Індикатори (або еталонні показники) — твердження, які є зразком для порівняння. Кожному критерію може відповідати один або декілька індикаторів. Наприклад, твердження «У школі є окремі туалетні кімнати для хлопців та дівчат, які облаштовано всім необхідним (відповідна кількість унітазів, рукомийників, є вода, мило, папір, рушники тощо)» є одним з індикаторів для критерію «У школі створено належні санітарно-гігієнічні умови». Еталонна модель — умовний ідеальний навчальний заклад, усі без винятку показники якого дорівнюють еталонам. Мірило відповідності — рівень наближення навчального закладу до еталонної моделі. Кожне запитання анкети для оцінювання закладу освіти складається з назви критерію та уточнювальних індикаторів. Рівень наближення за кожним критерієм оцінюється шляхом вибору респондентом одного з варіантів відповіді запитання «Це схоже на вашу школу?». Зовсім ні (1)     Певною мірою (2)     Здебільшого (3)     Дуже (4) | 
	
 
Такий формат відповідей дає можливість вимірювати рівень безпеки і комфорту закладу освіти на шкалі від 0 до 100 балів.
Зокрема, відповідь «Дуже» на конкретне запитання анкети означає, що заклад освіти має максимальний рівень наближення до «еталонної школи» за відповідним критерієм (100 балів за 100-бальною шкалою).
Відповідь «Зовсім ні» означає, що заклад освіти за цим критерієм повністю не відповідає ознакам «еталонної школи», тобто має нульовий рівень безпеки і комфорту (0 балів за 100-бальною шкалою).
Інші відповіді означають проміжні значення рівня безпеки і комфорту: «Певною мірою» — 33 бали, «Здебільшого» — 66 балів. Відповідь «Складно оцінити» означає, що результат за відповідним критерієм не враховується.
В опитуванні зазвичай беруть участь усі зацікавлені сторони навчального закладу: керівництво, вчителі, учні, батьки, допоміжний персонал тощо. Усереднені результати опитування відображаються у вигляді пелюсткових діаграм і таблиць, що дає змогу отримати цілісне уявлення про рівень безпеки і комфорту закладу освіти, його сильні і слабкі сторони.
Нижче наведено опис стандартів і критеріїв БДДШ. Повна модель, що додатково включає еталонні показники, наведена в онлайн-курсі за посиланням http://scfs.multycourse.com.ua/ua/
 
 
Безпечна і дружня до дитини школа — це навчальний заклад, в якому забезпечується:
 
	
		
			| 
				Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище.Комфортне психосоціальне середовище.Навчання дітей і дорослих на засадах компетентнісного підходу.Ефективне самоврядування: управління, партнерство та участь. | 
	
 
Наскрізними питаннями, які дотичні до всіх чотирьох стандартів, є:
	- шкільна політика
- гендерна рівність
- моніторинг і оцінка
 
 
	
		
			| Стандарт 1. «Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище» 
				Школа має чіткі рекомендації щодо безпечного маршруту до школи.Шкільне подвір’я, приміщення і навколишня територія є безпечними для життя і здоров’я учнів.У школі створено належні санітарно-гігієнічні умови.У школі належний рівень пожежної та електричної безпеки.У школі забезпечено доступ до якісного харчування, майданчиків для занять фізичною культурою, пункту надання першої домедичної допомоги.У школі створено навчальний простір, який забезпечено сучасними технологічними засобами та навчально-методичними матеріалами для активного навчання дітей з урахуванням особливостей їхнього розвитку.У школі забезпечується навчання персоналу школи і учнів з питань мінної безпеки та поводження з вибухонебезпечними речовинами.У школі проводяться практичні тренування персоналу та учнів щодо злагоджених дій в екстремальних і надзвичайних ситуаціях. | 
	
 
	
		
			| Стандарт 2. «Комфортне психосоціальне середовище» 
				Персонал школи добре обізнаний із концепцією БДДШ та підготовлений з питань створення психосоціального середовища, сприятливого для навчання, здоров’я, успішної соціалізації та гармонійного розвитку дитини.Школа підтримує дружню, заохочувальну і комфортну атмосферу для всіх учасників навчально-виховного процесу.Школа проводить активну політику щодо недопущення всіх видів насильства і має чіткі механізми реагування на прояви насильства і знущання.У школі створено і забезпечується вільний доступ до позаурочної діяльності, сприятливої для здоров’я, безпеки і розвитку життєво важливих компетентностей.У школі забезпечується надання психологічних консультацій та психосоціальної підтримки, особливо дітям, які постраждали внаслідок конфлікту, та дітям із сімей у складних життєвих обставинах.У школі здійснюється направлення учнів для отримання зовнішньої допомоги у разі потреби. | 
	
 
	
		
			| Стандарт 3. «Навчання дітей і дорослих на засадах компетентнісного підходу» 
				У школі створено систему мотивації до навчання вчителів та учнів життєво важливих компетентностей.Навчання психосоціальних навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки, успішної соціалізації та самореалізації учнів, визначено одним із ключових завдань школи.Теми здоров’я, безпеки, соціальної та громадянської компетентності, розбудови миру, підприємливості, екологічної грамотності, поводження у надзвичайних ситуаціях є обов'язковими елементами змісту навчального плану школи.У школі навчання психосоціальних компетентностей (життєвих навичок) для учнів усіх класів відбувається в інтерактивній формі.У школі створено систему взаємонавчання і взаємопідтримки вчителів.Персонал школи постійно підвищує свою кваліфікацію за дистанційними та очними формами навчання. | 
	
 
	
		
			| Стандарт 4. «Ефективне самоврядування: управління, партнерство та участь» 
				Створення безпечної і дружньої до дитини школи є головним пріоритетом шкільної політики.Школа має визначену місію і кодекс поведінки, які сприймають усі учасники навчально-виховного процесу.Управління школою відбувається на засадах самоврядування, демократії, рівного доступу, прозорості та поваги до різноманіття культур (включно з системою учнівського самоврядування).Батьки учнів беруть активну участь у житті школи.У школі створена і діє на постійній основі Служба безпеки і здоров’я, яка координує всю діяльність, спрямовану на формування та підтримку захисного фізичного і комфортного психосоціального середовища.Школа активно взаємодіє з громадою та органами місцевого самоврядування на засадах відкритості і партнерства.Персонал школи мотивований і отримує постійну підтримку у набутті необхідних навичок щодо забезпечення ефективного шкільного управління, партнерства та участі.Школа забезпечує залучення і рівність для всіх учасників навчально-виховного процесу. | 
	
 

2.3 Цикл самовдосконалення закладу освіти
Зміст
Експрес оцінка навчального закладу
Системний аналіз і планування змін
Забезпечення ресурсами для навчання
Впровадження, моніторинг процесу і оцінка результатів
 
.jpg)
 
Створення безпечної і дружньої до дитини школи є безперервним процесом удосконалення навчального закладу, який базується на трирівневій системі показників БДДШ.
Процес самовдосконалення закладу освіти відбувається у чотири циклічні етапи.
 
.jpg)
 
Експрес оцінка навчального закладу 
 
Здійснюється шляхом опитування основних учасників навчально-виховного процесу ‑ учнів, вчителів, керівництва школи, батьків тощо. Результатом такої оцінки є профілі конкретного навчального закладу «очима всіх її учасників». Профілі формується на основі анонімного анкетування і представляється у вигляді таблиць і діаграм на різних логічних рівнях (див. приклади нижче).
Профілі відображають сильні і слабкі сторони конкретного навчального закладу (на думку учнів, вчителів, батьків, дирекції навчального закладу тощо).
 
.jpg)
 
Приклад візуалізації результатів експрес-оцінювання усіма зацікавленими сторонами у вигляді пелюсткової діаграми
 
.jpg)
 
Приклад табличної візуалізації результатів експрес-оцінювання на рівні критеріїв. Рівень безпеки і благополуччя закладу освіти вимірюється у балах від 0 до 100. Що вище бал, то ближче відповідний показник до еталонного.
 
.jpg)
 
Системний аналіз і планування змін 
 
Надає можливість:
	- визначити сильні та слабкі сторони шкільної політики, спрямовані на створення безпечного і дружнього до дитини навчального середовища;
- розробити план дій для покращення ситуації;
- залучати вчителів, батьків, учнів та громаду до процесу вдосконалення навчального закладу.
Цей етап передбачає два види заходів, які мають здійснити команди навчальних закладів: комплексного самооцінювання та планування для вдосконалення. До шкільних команд мають входити представники всіх зацікавлених сторін: дирекції, учнів, персоналу школи, вчителів, батьків, громад тощо.
 
Забезпечення ресурсами для навчання 
 
На підставі сформованого плану заходів здійснюється забезпечення необхідними ресурсами, наприклад підготовка вчителів, закупівля навчально-методичних матеріалів, облаштування навчальних приміщень тощо.
 
Впровадження, моніторинг процесу і оцінка результатів 
 
Моніторинг передбачає постійне спостереження процесу впровадження щодо його відповідності узгодженому плану та аналізу причин відхилення. Для оцінювання змін, що сталися в результаті впровадження плану школи, доцільно проводити періодичну (наприклад, два рази на рік) експрес оцінку навчального закладу. Це дозволяє отримати дані щодо змін у вигляді «діаграми прогресу». Приклад візуалізації результатів оцінювання до початку і після завершення циклу заходів щодо удосконалення закладу освіти наведено на діаграмі
 

 

2.4 Як долучитися до руху БДДШ
Зміст

 
Алгоритм долучення до руху БДДШ складається з таких кроків:
 
	
		
			| 
				Ознайомитися із концепцією «Безпечної і дружньої до дитини школи» за посиланням http://scfs.multycourse.com.ua/ua/ | 
		
			| 
				Створити у закладі освіти групу з однодумців (із залученням дітей, батьків, представників громади) з питань упровадження стандартів БДДШ. | 
		
			| 
				Зареєструвати свій навчальний заклад в онлайн-системі «Експрес-оцінювання» за посиланням http://express.autta.org.ua/. Завантажити з сайту онлайн-системи посібник для користувача закладу освіти та ознайомитися з відповідними інструкціями. | 
		
			| 
				Провести онлайн-опитування у своєму навчальному закладі за участі керівництва закладу освіти, вчителів (вихователів), учнівської молоді, психологів і соціальних педагогів, допоміжного персоналу, батьків учнів (вихованців) та інших зацікавлених сторін. | 
		
			| 
				Пройти навчання з методики комплексного планування і відпрацювання технічних навичок користування онлайн-системою «Індекс безпеки і здоров’я школи» (http://iz.autta.org.ua/login). | 
		
			| 
				За допомогою онлайн-системи http://iz.autta.org.ua/login (або вручну за роздрукованими формами) детально проаналізувати сильні і слабкі сторони свого закладу освіти і скласти комплексний план його вдосконалення. | 
		
			| 
				Пройти очно-дистанційне навчання з важливих питань впровадження БДДШ, зокрема з методики компетентнісного навчання учнів, стратегії і змісту підготовки вчителів, ефективних практик залучення учнів до життя школи і громади, протидії насиллю і цькуванню (булінгу) тощо. | 
		
			| 
				Організувати постійний моніторинг упровадження концептуальної рамки БДДШ відповідно до циклу вдосконалення закладу освіти, використовуючи наявні інструменти і ресурси. | 
		
			| 
				Залучати громаду до процесу вдосконалення навчального закладу. | 
	
 

 
 
 
 
2.5 Ресурси для компетентнісного навчання в рамках моделі БДДШ
Зміст
Ресурси для компетентнісного навчання учнів
Ресурси для підготовки вчителів
 

 
Ресурси для компетентнісного навчання учнів 
 
.jpg)
 
	
		
			| Навчальні курси і навчально-методичні матеріали для компетентнісного навчання учнів є одним із ключових елементів БДДШ. Нижченаведені навчальні курси мають доведену ефективність впливу на рівень когнітивних, емоційних, соціальних і предметних компетентностей учнів (http://autta.org.ua/ua/Advocacy/) 
				«Вчимося жити разом» — тренінговий курс з розвитку соціальних навичок для учнів 1—11-х класів. Курс реалізується в рамках обов’язкових предметів «Я досліджую світ» у 1—3-х класах, «Основи здоров’я» у 3—9-х класах, а також виховних годин у 10—11-х класах. (http://autta.org.ua/ua/resources/learning-to-live-together/)«Життєві навички для активного громадянства» — тренінговий курс з розвитку когнітивних, емоційних і соціальних навичок для учнів 7—10 класів. Курс реалізується через предмети «Основи здоров’я», «Громадянська освіта», виховні години та позашкільну освіту за методом «рівний-рівному». (http://autta.org.ua/ua/resources/aktyvne_hromadianstvo/)«Компетентнісне навчання в інтегрованому курсі "Я досліджую світ"» — містить розробки уроків для учнів 1—3-х класів початкової школи. (http://autta.org.ua/ua/resources/ya_doslidzhuyu_svit/)Електронний курс «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе» (http://course.la-strada.org.ua/story_html5.html). Для офлайн-користування достатньо один раз завантажити курс за посиланням http://bit.ly/2PqKj.Re«Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід». Містить розробки занять для всіх категорій учасників освітнього процесу закладів дошкільної та загальної середньої освіти. (http://bit.ly/2PxwCTo) | 
	
 
Приклади розроблених навчальних курсів для учнів наведено на слайдах.
 


 

 
Ресурси для підготовки вчителів 
 

Нижчезазначені навчальні модулі мають доведену ефективність впливу на рівень знань, вмінь і готовності педагогів застосовувати набуті компетентності на практиці.
 
	
		
			| 
				Онлайн-курс «Безпечна і дружня до дитини школа» (дистанційна форма навчання, обсяг 18 год., http://scfs.multycourse.com.ua/ua/).Онлайн-система «Експрес-оцінювання закладу освіти» відповідно до концепції «Безпечна і дружня до дитини школа» (система надає можливість дізнатися, наскільки безпечним і комфортним є конкретний заклад освіти з точки зору всіх зацікавлених сторін http://express.autta.org.ua/).Навчальний модуль «Основи формування соціальної і здоров’язбережувальної компетентності учнів» (очно-дистанційна форма навчання, обсяг 105 год., https://is.gd/d6ZHyj).Типова програма очного тренінгу для вчителів «Вчимося жити разом» (очна форма навчання, обсяг 24 год., https://is.gd/vKHYI3).Навчальний модуль «Методика компетентісного навчання за інтегрованим курсом "Я досліджую світ"» (очно-дистанційне навчання, обсяг 36 год., https://is.gd/Poqn6X).Освітня програма «Базові навички медіатора/медіаторки в закладах освіти. Створення та координація діяльності служби порозуміння з числа учнів та учениць для впровадження медіації за принципом "рівний-рівному/рівна-рівній"»(http://bit.ly/36hJTFt)Онлайн-курс «Основи здоров’язбережної компетентності» (дистанційна форма навчання, обсяг 60 год., http://multycourse.com.ua/ua).Онлайн-курс «Вчимося жити разом» (дистанційна форма навчання, обсяг 30 год., http://llt.multycourse.com.ua/ua).Онлайн-курс «Освіта на основі життєвих навичок» (дистанційна форма навчання, обсяг 24 год., http://dlse.multycourse.com.ua/ua/).Онлайн-курс «Теоретичні основи компетентісного навчання за інтегрованим курсом “Я досліджую світ”» (дистанційна форма навчання, обсяг 24 год., http://jds.multycourse.com.ua/ua/).Онлайн-курс «Заклади освіти в умовах епідемії» (дистанційна форма навчання, обсяг 6 год., http://sepi.multycourse.com.ua/ua/). | 
	
 
На наступних слайдах наведено приклади освітніх ресурсів з доведеною ефективністю для підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Детальний опис навчальних курсів міститься за посиланням https://is.gd/6jTdzu


