Модуль 4. Додатковий пакет вимог до Безпечної і дружної до дитини школи в контексті здоров’я і безпеки

4.1 Фізичне виховання та інші програми фізичної активності

Зміст

 

У цьому модулі ви ознайомитеся з додатковим пакетом вимог для створення безпечної і дружньої до дитини школи, пов’язаних із чинниками ризику і захисту для здоров’я дітей і персоналу школи. Вимоги упорядковані за п’ять напрямками:

  1. Фізичне виховання та інші програми фізичної активності.
  2. Послуги з харчування.
  3. Послуги з охорони здоров`я.
  4. Консультування та надання психологічної і соціальної допомоги.
  5. Підготовка персоналу та популяризація здорового способу життя серед працівників закладу.

 

 

Пакет вимог до фізичного виховання у закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.

 

 №  Параметр Еталоні показники
 1

60 хвилин фізичного виховання на день, 225 хвилин на тиждень

Чи всі учні у кожному класі мають достатню кількість хвилин фізичного виховання на день (тиждень) протягом усього навчального року?

Довідка: Уроки фізичного виховання потрібно проводити принаймні три рази на тиждень; краще, якщо уроки фізкультури проводитимуться щодня.

 2

Інформація та матеріали для вчителів фізичного виховання

Чи всі вчителі фізичного виховання забезпечені інформацією та матеріалами, вказаними нижче, які допомагають якісно проводити уроки фізичної культури?

  • Цілі, завдання та очікувані результати фізичного виховання.
  • Наявний навчальний план з фізичного виховання.
  • План з оцінювання успішності учнів.
  • Пристрої контролю фізичної активності, такі як крокоміри, пульсометри.
  • Протоколи для аналізу та оцінювання успішності учнів з фізичного виховання.
  • Види навчання, які збільшують час, коли учні займаються фізичною активністю від помірної до високої інтенсивності.
  • Види навчання, які залучають до процесу фізичного виховання учнів з довгостроковими фізичними, медичними або розумовими обмеженнями.
 3 Заборона відмови або звільнення від уроків фізичного виховання

Чи забороняє заклад відмову або звільнення від уроків фізичного виховання?

  • Заклад освіти забороняє відмову або звільнення від уроків фізичного виховання.
 4 Учні активні принаймні 50% часу уроку

Під час більшості уроків фізичного виховання вчителі підтримують активність учнів на рівні від помірної до високої принаймні 50% часу?

  • Так, на всіх або на більшості уроків.
 5 Індивідуальні плани фізичної активності та занять фізичною культурою

Чи розробляють та втілюють учні власні індивідуальні плани фізичної активності та занять фізичною культурою в рамках програми з фізичного виховання?
Чи підтримують вчителі фізичного виховання постійний зворотній зв`язок з учнями з питань реалізації їх планів?

  • Учні розробляють та втілюють власні індивідуальні плани фізичної активності, а вчителі підтримують постійний зворотній зв`язок з учнями з питань реалізації їх планів.
 6 Сприяння реалізації громадських заходів з фізичної культури

Чи містить навчальна програма з фізичного виховання у вашому закладі три або більше методи, які спонукають учнів до участі в різноманітних видах громадських заходів з фізичної культури?

  • Обговорення в класі.
  • Дошки оголошень.
  • Анонси, орієнтовані на широкий загал.
  • Запрошені лектори, які пропагують громадські програми.
  • Розповсюдження листівок.
  • Домашні завдання.
  • Статті в інформаційних бюлетенях.
  • Отримані заліки за участь в громадських заходах та програмах з фізичної культури.
 7 Дипломовані вчителі фізичної культури

Чи всі уроки фізичної культури проводяться дипломованими вчителями, які мають відповідний диплом або мають дозвіл на викладання фізичної культури?

  • Всі уроки фізичної культури проводяться дипломованими вчителями, які мають відповідний диплом або мають дозвіл на викладання фізичної культури.
 8 Увага до учнів з особливими потребами

Чи передбачає навчальна програма з фізичного виховання у вашій школі використання всіх або більшості методів, зазначених нижче, які дозволяють учням з особливими потребами щодо здоров`я відвідувати уроки фізичного виховання?

  • Уроки фізкультури адаптовані під потреби учнів.
  • Використання спорядження та інвентарю, адаптованого під спеціальні потреби учнів.
  • Забезпечення повноцінної участі в уроках фізичного виховання учнів з хронічними захворюваннями, належним чином та коли вони мають таку можливість.
  • Спостереження за проявами та симптомами хронічних захворювань.
  • Заохочення учнів носити з собою потрібні ліки і самостійно слідкувати за їх прийомом (в тому числі профілактичних і/або тих, що приймають у випадку астматичних нападів) у спортивній залі та на ігрових полях; допомога учням, які не мають ліків з собою.
  • Заохочення студентів до активного самоконтролю в спортивному залі та на ігрових полях (якщо батьки/опікуни, медичний працівник і шкільна медсестра радять це робити).
  • Залучення другого вчителя, помічника, фізіотерапевта, або професійного терапевта для допомоги учням у разі необхідності.
  • Використання методики навчання за принципом «рівний-рівному» (наприклад, об'єднання учнів без особливих потреб щодо здоров`я з учнями, які такі потреби мають).
 9 Заходи з безпеки під час занять фізичною культурою

Чи передбачає навчальна програма з фізичного виховання у вашому закладі використання всіх заходів безпеки, зазначених нижче?

  • Активний нагляд.
  • Заохочення соціально орієнтованої поведінки.
  • Використання захисного одягу та спорядження, яке підходить дитині за розміром та знаходиться у хорошому стані.
  • Використання безпечного, відповідного до віку учнів, інвентарю.
  • Мінімізація впливу сонця, смогу та екстремальних температур.
  • Використання методів боротьби з інфекцією під час роботи з кров`ю та іншими рідинами тіла.
  • Спостереження за навколишнім середовищем, щоб знизити вплив потенційних алергенів або подразнюючих речовин (наприклад, пилку, бджіл, сильних запахів).
 10 Підвищення кваліфікації вчителів

Чи мають викладачі фізичного виховання принаймні раз на рік проходити курси підвищення кваліфікації з питань фізичного виховання?

  • Викладачі фізичного виховання принаймні раз на рік мають проходити курси підвищення кваліфікації з питань фізичного виховання.
 11 Участь у шкільних спортивних програмах або секціях

Чи беруть участь хлопці та дівчата у шкільних спортивних програмах або секціях, які проводяться під егідою школи?

  • Багато хлопців і дівчат беруть участь у шкільних спортивних програмах або секціях, які проводяться під егідою школи.
 12 Можливість участі у міжшкільних заняттях спортом

Чи представлені у вашому закладі принаймні 5 різних видів спорту, у яких і хлопці, і дівчата могли б змагатись на міжшкільному рівні?

  • Заклад пропонує і хлопцям, і дівчатам принаймні 5 різних видів спорту, представлених на міжшкільному рівні.
 13 Можливість участі в заходах з фізичної активності до та після навчання

Чи надає ваш заклад можливості для учнів займатись фізичною активністю до та після навчального дня, наприклад, за допомогою організованої фізичної активності або доступу до закладів або обладнання для фізичної активності?

  • Заклад надає можливості для учнів займатись фізичною активністю як до, так і після навчального дня.
 14 Проведення активних перерв у класах

Чи всім учням надаються можливості брати участь в активних перервах у класах?

  • Всім учням щодня надаються можливості брати участь в активних перервах у класах.
 15 Вимоги до підготовки тренерів з видів спорту

Чи вимагають у вашому закладі від усіх спортивних тренерів міжшкільного рівня пройти підготовку у тому виді спорту, який вони викладають, що відображає достатню майстерність і знання у галузі, в якій вони викладають?

  • У закладі освіти від усіх спортивних тренерів міжшкільного рівня вимагають пройти підготовку у тому виді спорту, який вони викладають.
16 Відповідність спортивних закладів / інвентарю стандартам безпеки

Чи гарантує школа, що інфраструктура та обладнання для фізичної активності відповідає або перевищує рекомендовані стандарти безпеки щодо проектування, монтажу та технічного обслуговування, наступними способами?

  • Регулярний огляд і ремонт внутрішніх і зовнішніх ігрових зон, в тому числі ігрових майданчиків і спортивних полів.
  • Регулярний огляд і ремонт спортивного інвентарю, як-то м'ячі, скакалки, кардіотренажери, тренажери вільної ваги та силові тренажери.
  • Оббиті пом’якшувачем / матами стійки воріт та стіни спортивної зали.
  • Майданчик для гри в футбол, баскетбол, волейбол.
  • Надійно закріплені переносні футбольні ворота, які зберігаються в закритому приміщенні, коли не використовуються.
  • Відкриті трибуни, сконструйовані таким чином, щоб мінімізувати ризик падіння.
  • Проти ковзальні поверхні біля басейну.
  • Басейни, спроектовані, побудовані та модернізовані таким чином, аби уникнути пошкоджень.
 17 Вимоги до правил безпеки під час занять спортом

Чи забезпечує спортивна програма вашого закладу впровадження та виконання всіх наступних вимог до правил безпеки?

  • Вимагає проходження медичного огляду у лікаря.
  • Уникає крайнощів у тренувальному режимі, які можуть призвести до травм (наприклад, тепловий удар, виснаження, зневоднення, розтягнення зв`язок, перевантаження).
  • Встановлює допуски, в тому числі дозвіл від медичного працівника, перш ніж дозволити подальшу участь у заняттях або повернення до гри після травми голови.
  • Заохочує хорошу фізичну підготовку, роботу в команді, а також дотримання правил безпеки.
  • Суворо дотримується заборони насильства та агресії з боку учнів, глядачів, тренерів та інших осіб під час спортивних заходів.
  • Суворо дотримується заборони небезпечної спортивної поведінки (наприклад, атака головою у футболі, гра високо піднятою ключкою в хокеї, кидання біти у бейсболі).
  • Повідомляє про всі спортивні травми до відповідної установи.

 

Список використаних джерел

  1. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
  2. School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention, and Division of Violence Prevention.

 

4.2 Послуги з харчування

Зміст

Пакет вимог до послуг з харчування у закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.

 

 №  Параметр Еталоні показники
 1 Сніданок та обід

Чи забезпечує ваш заклад харчування (сніданок та обід), які є абсолютно доступними для всіх учнів?

  • Заклад пропонує сніданок та обід і вони є доступними для всіх учнів.
 2 Закупівля та приготування здорової їжі

Чи систематично дотримується служба шкільного харчування правил щодо закупівлі та приготування більш здорових продуктів?

  • Дотримання інструкцій, які вимагають меншого вмісту солі в приготованій їжі; а також у таких консервованих продуктах як овочі, соуси та ін.
  • Дотримання інструкцій, які вимагають меншого вмісту цукру в готових продуктах, зокрема, в цільнозернових мюслях, зернових батончиках; сніданках - млинцях або вафлях; а також у консервованих фруктах.
  • Запікання м’яса у духовці чи на вогні, радше ніж його смаження на олії.
  • Приготування овочів на пару або запікання.
  • Приготування овочів без олії або з малою її кількістю.
  • Приготування їжі у посуді з протипригарним покриттям, використання паперу для випічки, а не жиру чи олії.
  • Використання заморожених, або консервованих з низьким вмістом солі, овочів замість звичайних консервованих овочів.
  • Використання продуктів, вирощених або вироблених на місцевих с/г підприємствах/фермах, зокрема, молока, сільськогосподарських продуктів та/або м'яса, курки чи риби.
  • Дотримання стандартизованих рецептів, що передбачають приготування їжі з обмеженим використанням жирів, олій, солі та цукру.
  • Використання інших приправ (свіжих трав) замість солі. Трави можуть бути вирощені на шкільній присадибній ділянці або у місцевих виробників.
 3 Популяризація здорового/правильного вибору їжі та напоїв

Чи популяризує ваш заклад вибір на користь здорової їжі та напоїв наступними способами?

  • Різноманітні фрукти викладені в привабливі вази або кошики.
  • Фрукти у вигляді шматочків або нарізки доступні щодня.
  • Щодня фрукти викладені в такому місці, де б учні бачили їх та могли дістати.
  • Щодня овочі додаються в усі перекуси, доступні учням.
  • Всі співробітники, особливо ті, які обслуговують учнів, відповідно підготовлені аби ввічливо спонукати учнів обрати та з`їсти запропоновані овочі разом з обідом.
  • У школі практикуються опитування учнів та дегустація учнями блюд з метою удосконалення меню, дизайну шкільної їдальні та нових ідей щодо промоції здорового харчування.
  • Мистецькі витвори учнів демонструються у зонах відпочинку та шкільній їдальні.
  • Щоденні оголошення використовуються для популяризації та продажу блюд з меню.
 4 Достатня кількість часу для споживання їжі у школі

Чи мають учні принаймні 15 хвилин аби поснідати, і принаймні 20 хвилин на обід з моменту, коли вони сіли за стіл?

  • Учні мають принаймні 15 хвилин аби поснідати, і принаймні 20 хвилин на обід з моменту, коли вони сіли за стіл.
 5 Співпраця між персоналом шкільної їдальні та вчителями

Чи використовують співробітники їдальні три або більше із зазначених нижче форм співпраці з вчителями для підсилення уроків з питань здорового харчування, які проводяться в школі?

  • Участь у розробці та реалізації освітніх програм з питань здорового харчування.
  • Показ освітніх та інформаційних матеріалів для підсилення тематичних уроків.
  • Забезпечують продуктами харчування для їх використання при проведенні уроків зі здорового харчування / дієтології.
  • Пропонують нові ідеї для підготовки тематичних уроків.
  • Проводять тематичні уроки або презентації для учнів
  • Влаштовують для класів екскурсії їдальнею.
 6 Щорічний безперервний процес навчання та підготовки персоналу шкільної їдальні

Чи всі керівники та співробітники служби харчування вашого закладу отримали відповідну освіту / пройшли підготовку?

  • Всі співробітники служби шкільного харчування отримали відповідну освіту / пройшли підготовку.

Примітка.

Теми для обговорення можуть включати питання ( але не обмежуватись ними) безпеки харчових продуктів, оновлення стандартів шкільного харчування, чутливість до певних продуктів та алергію, технології обслуговування клієнтів або виробництва харчових продуктів.

 7 Чиста, безпечна, охайна їдальня

Чи забезпечує ваш заклад учнів чистою, безпечною та охайною їдальнею, відповідно до зазначених нижче критеріїв?

  • Фізична структура (наприклад, стіни, покриття підлоги) не потребує ремонту.
  • Столи та стільці не пошкоджені та підходять за розміром всім школярам.
  • Місця для сидіння не переповнені (тобто, ніколи не зайняті більше ніж на 100%).
  • У шкільній їдальні діють правила безпечної поведінки (наприклад, не бігати, не кидати їжу або посуд).
  • Підлога та столи прибираються у проміжках між обідами або під час перерв.
  • Їдальня оформлена у відповідності до віку учнів.
  • Відповідні методи використовуються для запобігання надмірному шуму (наприклад, заборонено свистіти).
  • Запахи приємні та не надто різкі.
  • Учнів з особливими потребами забезпечують за потреби відповідними пристроями для харчування.
 8 Наявність запасів продуктів харчування на випадок надзвичайних ситуацій

Чи навчені співробітники шкільного закладу харчування та спостерігачі у їдальні (наприклад, вчителі, помічники) швидко та ефективно реагувати на вказані нижче види надзвичайних ситуацій, пов`язаних з харчуванням?

  • Задуха (удушення).
  • Стихійні лиха (наприклад, проблеми з охолодженням і зберіганням продуктів в умовах відключення електроенергії).
  • Необхідність швидкої медичної допомоги (наприклад, важкі алергічні реакції на їжу, наслідки діабету).
  • Спроби заразити харчові продукти біологічними чи іншими забрудненнями.
  • Ситуації, які вимагають надання учням притулку в школі.
 9 Діяльність за програмою «Від ферми школі»

Чи здійснює ваш заклад будь-які заходи за програмою «Від ферми школі»?

  • Місцеві продукти, та/або ті, які виробляються в області, включені до шкільного меню.
  • Інформація про сільське господарство та харчування включена до навчальних програм.
  • При школі є садок/город.
  • Школа проводить екскурсії для учнів /або виробничу практику на базі місцевих с/г ферм.
  • Школа використовує акції або спеціальні заходи, як, наприклад, дегустації, які популяризують місцеві продукти.

 

Список використаних джерел

  1. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
  2. School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention, and Division of Violence Prevention.

4.3 Послуги з охорони здоров’я

Зміст

Пакет вимог до послуг з охорони здоров’я у закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.

 

 №  Параметр Еталоні показники
 1 Послуги з охорони здоров`я, які надає шкільна медсестра, працевлаштована на повний день

Чи є у вашому закладі кваліфікована офіційно оформлена медсестра, яка працює повний робочий день і відповідальна за медичне обслуговування протягом всього дня, щодня?

  • У закладі є медсестра, присутня цілий день, щодня, і рекомендоване співвідношення дотримане.

Примітка. Рекомендовано залучення більшої кількості медсестер, якщо учні мають більшу потребу в медичному обслуговуванні.

 2 Популяризація здоров`я та безпеки серед учнів та їхніх сімей

Шкільна медсестра або інший медичний працівник у вашій школі займаються популяризацією здоров'я та безпеки серед учнів та їх сімей в рамках класних занять або інших заходів, через інформування по кожній із зазначених нижче тем?

Примітка. Надавачі послуг у сфері охорони здоров`я – це кваліфіковані фахівці, такі як, лікарі, медсестри, стоматологи, викладачі з питань охорони здоров`я, та інші працівники, пов`язані з системою охорони здоров`я.

  • Популяризація фізичної активності
  • Популяризація здорового харчування
  • Профілактика вживання тютюну
  • Відмова від паління
  • Профілактика вживання алкоголю
  • Профілактика ненавмисного травмування
  • Профілактика насильства та суїциду
  • Поведінка при астматичних нападах
  • Профілактика ВІЛ-інфекції, інших ЗПСШ та небажаної вагітності
 3 Співпраця з іншими працівниками закладу освіти

Чи співпрацює шкільна медсестра або інший медичний працівник з іншими працівниками школи, з метою популяризації здоров`я та безпеки серед учнів за допомогою принаймні шести зі способів, вказаних нижче?

  • Розробка планів щодо вирішення проблем зі здоров'ям учнів (наприклад, плани індивідуальних заходів з охорони здоров'я, індивідуальні плани навчання).
  • Забезпечення професійного розвитку.
  • Розробка регуляцій/інструкцій закладу.
  • Розробка та реалізація загальношкільних та класних заходів.
  • Розробка Планів Покращення закладу.
  • Створення систем комунікацій з іншими працівниками школи.
 4 Визначення учнів з хронічними захворюваннями та нагляд за ними

Чи володіє шкільна медсестра чи інший медичний працівник системою виявлення учнів з хронічними захворюваннями та нагляду за ними?

  • Існує система для виявлення учнів з хронічними захворюваннями та нагляду за ними.
 5 Запровадження системи медичного направлення

Чи реалізує ваш заклад системний підхід (який включає наступні компоненти) для направлення учнів за потреби до відповідних установ з охорони здоров`я?

  • Контактування з батьками учнів, чий стан здоров`я оцінюється як такий, що потенційно потребує додаткових медичних послуг, і надання рекомендацій щодо необхідності подальшого огляду учнів терапевтом або лікарем-спеціалістом.
  • Контактування з батьками учнів без посередництва терапевта та надання інформації щодо стану здоров`я дитини.
  • Інформація щодо можливостей звернення до лікаря широко розповсюджено у школі (наприклад, за допомогою листівок, брошур, веб - сайта, довідника учня, уроків з охорони здоров'я), аби учні, їх родини та співробітники школи могли б дізнатися про шкільні та комунальні послуги з охорони здоров`я, не звертаючись до співробітників школи.
  • Співробітники мають чіткі інструкції щодо необхідності направлення учнів до шкільних консультантів, психологічних та соціальних служб.
  • Співробітники не мають проблем з доступом, заповненням та конфіденційним поданням форм направлення.
  • Призначений співробітник (наприклад, шкільна медсестра, консультант) регулярно переглядає форми направлення, сортує їх та проводить початковий відбір.
  • З письмового дозволу батьків за необхідності збирається додаткова інформація (наприклад, анкети, відповідні записи, короткі тести).
  • Список зберігається і регулярно доповнюється контактами організацій, дружніх до молоді, та базовою інформацією про кожну з них (наприклад, вартість послуг, місце розташування, перелік послуг, години роботи).
  • Проводяться засідання для обговорення альтернатив направлення проводяться з усіма сторонами, залученими до справи.
  • Проводиться обговорення можливих перешкод (наприклад, вартість, місце розташування, транспорт, існуючі негативні стереотипи) та шляхів їх подолання.
  • Здійснюється подальше спостереження (наприклад, телефоном, за допомогою текстових повідомлень, електронної пошти, особистого контакту), щоб оцінити результати направлення та зібрати відгуки щодо якості обслуговування.
  • Всі співробітники, залучені до процесу направлення, отримують можливість пройти курси підвищення кваліфікації.
 6

Інформація про стан здоров`я учнів

Чи має ваш заклад систему збору інформації про стан здоров`я учня на етапі його вступу до школи та кожного наступного року? Чи передається за потреби ця інформація відповідним співробітникам школи у письмовому вигляді?

  • Вся необхідна інформація систематично збирається та передається у письмовій формі всім відповідним співробітникам.
 7 Надання консультацій шкільним лікарем

Чи має ваш заклад доступ та можливість співпрацювати з лікарем-консультантом, який допомагає у складанні програм з питань охорони здоров`я для вашої школи?

  • Заклад має доступ до лікаря-консультанта, та співпрацювала з ним/нею протягом останнього року.
 8 Оцінка кількості травм, отриманих у закладі освіти

Чи систематично збирає медична сестра або інший медичний працівник інформацію щодо випадків ненавмисного травмування та насильства, які відбуваються на території школи (в тому числі в шкільних автобусах), або під час заходів, проведеними за підтримки школи? Чи аналізується ця інформація та переглядається послідовно керівництвом школи?

  • Інформація збирається, аналізується, і послідовно розглядається керівництвом школи.
 9 План дій в надзвичайних ситуаціях

Чи має шкільна медсестра або інший медичний працівник школи план дій в надзвичайних ситуаціях, який включає в себе всі компоненти, зазначені нижче для подальшої оцінки, управління, та направлення учнів та співробітників школи, які потребують невідкладної медичної допомоги (наприклад, внаслідок травмування, важкого нападу астми), до медичних закладів відповідного рівня?

  • Письмові інструкції щодо зв’язку з екстреними службами, які містять необхідні телефони та розміщені на видних місцях.
  • Список служб охорони здоров`я, інших співробітників та їх обов’язків, в тому числі принаймні один кваліфікований фахівець, який буде оцінювати стан особи (осіб), яка потребує невідкладної медичної допомоги, та координувати процес надання допомоги; одна особа, яка викликатиме швидку медичну допомогу (ШМД); одна особа, яка контролюватиме учнів на території; та одна особа, яка направить ШМД до місця знаходження особи (осіб), яка потребує невідкладної медичної допомоги.
  • Перелік варіантів зв`язку з ШМД.
  • План транспортування і направлення особи (осіб), які потребують невідкладної медичної допомоги, в т.ч. інструкція з правили поведінки в ситуаціях, коли співробітники мають супроводжувати учня в лікарні.
  • Система зв`язку з батьками та відповідними співробітниками школи (наприклад, загальна картотека з контактами батьків та опікунів, актуальними вдень).
  • Положення щодо отримання згоди батьків у випадку, якщо необхідне направлення на термінове лікування.
  • Копії протоколів з лікувальних та направлення мають знаходитись в аптечках.
 10 Стратегія лікування учнів з погано контрольованою астмою

Ваш заклад допомагає або забезпечує стратегію лікування для учнів з погано контрольованою астмою?

  • Заклад допомагає зі стратегією лікування, або забезпечує її для всіх учнів з погано контрольованою астмою.

Примітка. Надання допомоги у випадку погано контрольованої астми – це комплексний набір послуг, які надаються або окремою особою, або групою медичних працівників, співробітників школи та / або співробітників соціальної служби. Ці послуги можуть включати в себе:

  • надання направлень до закладів первинної медичної допомоги;
  • забезпечення відповідного готового плану дій на випадок астматичного нападу;
  • забезпечення доступу та належного використання ліків від астми, спейсерів та пікфлоуметрів вдома та в школі;
  • надання учня та членам їх родин інформації щодо астми та правил поводження під час астматичних нападів;
  • управління змінами у домашньому та шкільному середовищі;
  • виявлення психосоціальних проблем, пов'язаних з астмою, та робота з ними;
  • надання додаткової підтримки за необхідності.
 11

Гарантія невідкладного та надійного доступу до швидкодіючих медикаментів для учнів, хворих на астму

Чи використовує ваш заклад всі ці методи, аби гарантувати всім учням, хворим на астму, невідкладний та надійний доступ до швидкодіючих медикаментів у школі?

  • Учням дозволяється мати з собою та самостійно приймати швидкодіючі медикаменти за умови наявності письмового дозволу лікаря, батьків / опікуна або шкільної медсестри.
  • Гарантія того, що швидкодіючі медикаменти легко досяжні, чітко позначені, та недоступні для інших учнів.
  • Забезпечення того, аби хто-небудь з фахівців, підготовлених у питаннях застосування швидкодіючих медикаменти від астми, постійно знаходився у школі (наприклад, шкільна медсестра, помічник лікаря, інші співробітники школи).
 12 Можливість навчання для всіх учнів, хворих на астму, щодо правильної поведінки при астматичних нападах

Чи надає ваша школа можливість навчання для всіх учнів, хворих на астму, щодо правильної поведінки при астматичних нападах?

  • Заклад пропонує можливість навчання щодо правильної поведінки при астматичних нападах для всіх учнів з виявленою астмою.
 13 Стратегія лікування харчової алергії

Чи наявна у вашому закладі стратегія лікування харчової алергії та її профілактики (наприклад, План лікування та профілактики харчової алергії), який включає в себе наступні пріоритетні дії, необхідні для лікування харчової алергії в шкільному середовищі?

  • Забезпечення індивідуального щоденного контролю за кожним учнем, що страждає на харчову алергію (наприклад, виявлення дітей з харчовою алергією, план управління та зниження ризиків, пов'язаних з алергічними реакціями на продукти харчування).
  • Підготовка до надзвичайних ситуацій, пов`язаних з харчовою алергією (наприклад, прості у використанні системи зв'язку, легкий доступ до автоматичних шприців з адреналіном, плани щодо зв`язку зі службою швидкої допомоги, розподіл обов’язків серед співробітників на випадок надзвичайної ситуації).
  • Забезпечення професійної підготовки персоналу з питань харчової алергії (наприклад, загальний тренінг з питань харчової алергії для всіх співробітників, поглиблене навчання для співробітників, які часто контактують з дітьми з харчовою алергією, спеціалізована підготовка персоналу, відповідального за роботу з дітьми з харчовою алергією).
  • Інформування дітей та членів їх родин з питань харчової алергії (наприклад, надання інформації про харчову алергію всім дітям, батькам та родинам).
  • Створення та підтримка здорового та безпечного навчального середовища (наприклад, обмежений вплив харчових алергенів, розробка правил поводження з харчовими продуктами для запобігання ненавмисному контакту, інформування зовнішніх груп, які використовують шкільні приміщення, щодо регуляцій та правил запобігання харчовій алергії, створення позитивного психосоціального клімату).
 14 Зусилля щодо боротьби зі вживанням тютюну та алкоголю

Шкільна медсестра або інші медичні працівники застосовують наступні підходи щодо учнів, які вживають тютюн?

  • Переконливе інформування учнів щодо важливості повної відмови від вживання тютюну.
  • Надання матеріалів для самодопомоги.
  • Надання консультацій учням щодо відмови від вживання тютюну, або за потреби направлення учнів на таку консультацію.
 15 Зв`язки з дружніми до молоді закладами/клініками, які займаються питаннями статевого та репродуктивного здоров`я

Чи веде ваш заклад перелік громадських закладів, які надають молоді послуги з охорони здоров`я, та чи співпрацює школа систематично з цими закладами у напрямку надання учням послуг з питань сексуального та репродуктивного здоров'я?

  • Заклад визначає орієнтовані на молодь громадські заклади, та співпрацює з ними на постійних засадах для надання учням послуг з питань сексуального та репродуктивного здоров'я.

 

Список використаних джерел

  1. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
  2. School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention, and Division of Violence Prevention.

4.4 Консультування та надання психологічної і соціальної допомоги

Зміст

Пакет вимог до послуг Консультування та надання психологічної і соціальної допомоги у закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.

 

 №  Параметр Еталоні показники
 1 Надання штатним консультантом, соціальним працівником та психологом консультаційних, психологічних та соціальних послуг

Чи є у вашій школі штатний консультант, соціальний працівник та психолог для проведення консультацій, надання психологічних та соціальних послуг? Чи достатньою є кількість цих співробітників ?

  • У закладі є штатний консультант, соціальний працівник та психолог, і рекомендовані співвідношення дотримані.
 2 Популяризація здоров'я, безпеки, та лікування

Чи сприяє спеціаліст з консультування та надання психологічних і соціальних послуг, зміцненню емоційного, поведінкового та психологічного здоров`я учнів, та чи забезпечує консультування щодо терапії означених розладів для учнів та їх родин наступними способами?

  • Сеанси/консультації тет-а-тет.
  • Сеанси/консультації у невеликих групах.
  • Класні заходи з питань популяризації та профілактики здоров`я.
  • Загальношкільні заходи з питань популяризації та профілактики здоров`я.
 3 Співпраця з іншими співробітниками школи

Чи співпрацює спеціаліст з консультування, надання психологічних та соціальних послуг з іншими співробітниками школи з питань покращення здоров'я та безпеки учнів принаймні шістьма наступними способами?

  • Розробка планів щодо вирішення проблем зі здоров'ям учнів (наприклад, індивідуальні плани заходів з охорони здоров'я, індивідуальні плани навчання, загальношкільні плани).
  • Забезпечення професійного розвитку.
  • Розробка регуляцій / інструкцій.
  • Визначення, перегляд або розробка навчальних програм або модулів/уроків.
  • Розробка та впровадження класних і загальношкільних заходів.
  • Розробка планів з вдосконалення школи.
  • Налагодження системи комунікацій з іншими співробітниками школи.
 4 Визначення та нагляд за учнями з емоційними, поведінковими та ментальними потребами

Чи має спеціаліст з консультування, надання психологічних або соціальних послуг систему для визначення та нагляду за учнями з емоційними, поведінковими та психічними потребами?

  • У закладі є система для визначення учнів з емоційними, поведінковими та психічними потребами, та нагляду за ними.
 5 Організація системи перенаправлення

Чи реалізує ваш заклад системний підхід (включаючи наступні компоненти) щодо направлення учнів у разі необхідності до відповідних шкільних або громадських закладів, які надають консультаційні, психологічні та соціальні послуги?

  • Пропонується пакет послуг, серед яких оцінка, направлення, інформування, підтримка та контроль.
  • Широке розповсюдження інформації щодо направлення (наприклад, за допомогою листівок, брошур, веб сайту, учнівського довідника, уроків з охорони здоров`я), аби учні, їх родини та співробітники могли безпосередньо дізнатися про шкільні та громадські послуги, не контактуючи з персоналом школи.
  • Співробітники мають чіткі інструкції щодо направлення учнів до шкільного консультанта, надавачів психологічних та соціальних послуг.
  • Співробітники можуть легко дістати, заповнити та конфіденційно подати форми для направлення.
  • Призначений співробітник (наприклад, шкільний консультант, соціальний працівник або психолог) регулярно переглядає та відбирає форми для направлення, а також проводить первинний огляд.
  • Додаткова інформація збирається за необхідності лише з письмового дозволу батьків, (наприклад, анкети, відповідні записи, короткі тести).
  • У випадках, коли потрібно зібрати необхідні записи від інших фахівців або установ, обов`язковою є письмова згода.
  • Список зберігається і регулярно доповнюється новими організаціями з направлення, дружніми до молоді, та базовою інформацією про кожну з них (наприклад, вартість послуг, місце розташування, обсяг послуг).
  • Засідання з обговорення альтернативних перенаправленню варіантів проводяться з усіма сторонами, залученими до справи.
  • Проводиться обговорення можливих перешкод (наприклад, вартість, місце розташування, транспорт, негативне ставлення) та шляхів їх подолання.
  • Здійснюється подальше спостереження (наприклад, телефоном, за допомогою текстових повідомлень, електронної пошти, особистого контакту) аби оцінити направлення та зібрати відгуки про обслуговування.
  • Особі, яка виявила проблему, надається доповідь про стан справ.
  • Всі співробітники школи, залучені до процесу направлення, проходять професійну підготовку.
 6 Допомога учням в умовах змін

Чи надає ваш заклад допомогу учням в умовах змін у школі або у їх житті (наприклад, перехід в іншу школу або зміни в структурі сім'ї) наступними способами?

  • Знайомство нових учнів з іншими учнями або приятелями.
  • Можливість для учнів вперше прийти до школи в супроводженні близької дорослої людини.
  • Орієнтаційні програми, спрямовані на адаптацію до змін.
 7 Виявлення та нагляд за учнями, причетними до випадків насильства

Чи має спеціаліст з консультування, надання психологічних або соціальних послуг систему для визначення учнів, причетних (в якості свідка, потерпілого, правопорушника, або будь-якої комбінації цих ролей) до будь-яких випадків насильства (наприклад, жорстокому поводженні з дітьми, насильстві під час побачень, сексуальному нападі, залякуванні або переслідуванні, бійці, самогубстві та самокаліцтві), а також, в разі необхідності, направлення їх до відповідних шкільних або громадських закладів?

  • Заклад визначає та направляє учнів до відповідних служб.
 8 Встановлення випадків вживання тютюну та робота з ними

Чи вживає спеціаліст з консультування, надання психологічних або соціальних послуг наступних заходів щодо учнів, які вживають тютюн?

  • Забезпечення переконливого повідомлення щодо важливості повної відмови від вживання тютюну.
  • Надання матеріалів для самодопомоги.
  • Проведення консультації щодо відмови від вживання тютюну, або надання направлення на таку консультацію.

 

Список використаних джерел

4.5 Підготовка персоналу та популяризація здорового способу життя серед працівників закладу освіти

Зміст

Пакет вимог до заходів щодо підготовки персоналу та популяризації здорового способу життя серед працівників закладу освіти закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.

 

 №  Параметр Еталоні показники
 1 Інформування співробітників з питань охорони здоров`я

Чи пропонує ваша школа співробітникам освіту з питань охорони здоров`я та заходів зі зміцнення здоров'я, які спрямовані на розвиток навичок і зміну поведінки, і які враховують їхні потреби та інтереси?

  • Освіта з питань охорони здоров`я пропонується, і вона враховує потреби та інтереси співробітників.
 2 Медогляди для співробітників

Чи мають можливість співробітники школи проходити щорічні доступні та безкоштовні або низько вартісні медогляди?

  • Співробітники проходять медогляди, і вони є доступними та безкоштовними (або мають низьку вартість) для всіх співробітників.
 3 Заохочення співробітників до участі

Чи використовуються у вашій школі три або більше методів заохочення та стимулювання співробітників до участі в програмах щодо зміцнення здоров`я?

  • Ознайомчу інформацію для нових співробітників.
  • Листівки, розміщені на дошках оголошень школи.
  • Оголошення на педагогічних нарадах.
  • Статті в інформаційних бюлетенях для співробітників.
  • Програми заохочення / винагород.
  • Суспільне визнання.
  • Розміщення на веб-сайті або електронна розсилка по базі даних школи.
  • Електронні повідомлення.
  • Позитивні приклади з боку керівництва або інших лідерів.
 4 Програми з управління стресовими ситуаціями для співробітників

Чи пропонує ваш заклад доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з управління стресовими ситуаціями для співробітників принаймні один раз на рік?

  • Програми з управління стресовими ситуаціями пропонуються, і вони доступні та безкоштовні (або мають низьку вартість) для всіх співробітників.
 5 Тренінг для співробітників з питань вирішення конфліктних ситуацій

Чи пропонує ваш заклад доступні та безкоштовні або низько вартісні тренінги з вирішення конфліктних ситуацій для співробітників?

  • У закладі доступні та безкоштовні або низько вартісні тренінги з вирішення конфліктних ситуацій для співробітників.
 6 Тренінг для співробітників з надання першої допомоги та СЛР (серцево-легеневої реанімації)

Чи пропонує ваш заклад співробітникам тренінги з надання першої допомоги та СЛР (серцево-легеневої реанімації)

  • Заклад пропонує співробітникам тренінги з надання першої допомоги та СЛР (серцево-легеневої реанімації).
 7 Програми з фізичної активності/фітнесу для співробітників

Чи пропонує ваш заклад доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з фізичної активності/фітнесу для співробітників?

  • Заклад пропонує доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з фізичної активності/фітнесу для співробітників.
 8 Програми з правильного харчування/контролю ваги для співробітників

Чи пропонує ваш заклад доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з правильного харчування/контролю ваги для співробітників

  • Заклад пропонує доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з правильного харчування/контролю ваги для співробітників.
 9 Моделювання навичок правильного харчування та фізичної активності

Чи спонукає ваш заклад співробітників до моделювання навичок правильного харчування та фізичної активності?

  • Забезпечує співробітників інформацією про важливість моделювання навичок правильного харчування та фізичної активності.
  • Забезпечує співробітників інформацією про важливість участі в спільній фізичній діяльності з учнями.
  • Заохочує співробітників не приносити і не вживати шкідливу їжу та напої на очах в учнів, у класах, або зонах, загальних як для учнів, так і для співробітників.
  • Надає співробітникам приклади здорових продуктів харчування і напоїв, які можна приносити з собою та споживати протягом звичайного або подовженого навчального дня.
  • Забезпечує співробітників інформацією щодо стратегій включення фізичної активності в програму уроків.
  • Заохочує персонал використовувати непродовольчі товари, заходи та можливості для фізичної активності, щоб похвалити учнів за їх досягнення або хорошу поведінку.
 10 Програми для співробітників з відмови від вживання тютюну

Чи пропонує ваш заклад доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з відмови від вживання тютюну для співробітників?

  • Заклад пропонує доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з відмови від вживання тютюну для співробітників.
 11 Програми для співробітників з питань контролю/ освіти щодо астми

Чи пропонує ваш заклад програми для співробітників з питань контролю/ освіти щодо астми?

  • Заклад пропонує ваш заклад програми для співробітників з питань контролю/ освіти щодо астми.

 

Список використаних джерел

  1. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
  2. School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention, and Division of Violence Prevention.