4.1 Фізичне виховання та інші програми фізичної активності
Зміст
У цьому модулі ви ознайомитеся з додатковим пакетом вимог для створення безпечної і дружньої до дитини школи, пов’язаних із чинниками ризику і захисту для здоров’я дітей і персоналу школи. Вимоги упорядковані за п’ять напрямками:
|
Пакет вимог до фізичного виховання у закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.
№ | Параметр | Еталоні показники |
1 |
60 хвилин фізичного виховання на день, 225 хвилин на тиждень |
Чи всі учні у кожному класі мають достатню кількість хвилин фізичного виховання на день (тиждень) протягом усього навчального року? Довідка: Уроки фізичного виховання потрібно проводити принаймні три рази на тиждень; краще, якщо уроки фізкультури проводитимуться щодня. |
2 |
Інформація та матеріали для вчителів фізичного виховання |
Чи всі вчителі фізичного виховання забезпечені інформацією та матеріалами, вказаними нижче, які допомагають якісно проводити уроки фізичної культури?
|
3 | Заборона відмови або звільнення від уроків фізичного виховання |
Чи забороняє заклад відмову або звільнення від уроків фізичного виховання?
|
4 | Учні активні принаймні 50% часу уроку |
Під час більшості уроків фізичного виховання вчителі підтримують активність учнів на рівні від помірної до високої принаймні 50% часу?
|
5 | Індивідуальні плани фізичної активності та занять фізичною культурою |
Чи розробляють та втілюють учні власні індивідуальні плани фізичної активності та занять фізичною культурою в рамках програми з фізичного виховання?
|
6 | Сприяння реалізації громадських заходів з фізичної культури |
Чи містить навчальна програма з фізичного виховання у вашому закладі три або більше методи, які спонукають учнів до участі в різноманітних видах громадських заходів з фізичної культури?
|
7 | Дипломовані вчителі фізичної культури |
Чи всі уроки фізичної культури проводяться дипломованими вчителями, які мають відповідний диплом або мають дозвіл на викладання фізичної культури?
|
8 | Увага до учнів з особливими потребами |
Чи передбачає навчальна програма з фізичного виховання у вашій школі використання всіх або більшості методів, зазначених нижче, які дозволяють учням з особливими потребами щодо здоров`я відвідувати уроки фізичного виховання?
|
9 | Заходи з безпеки під час занять фізичною культурою |
Чи передбачає навчальна програма з фізичного виховання у вашому закладі використання всіх заходів безпеки, зазначених нижче?
|
10 | Підвищення кваліфікації вчителів |
Чи мають викладачі фізичного виховання принаймні раз на рік проходити курси підвищення кваліфікації з питань фізичного виховання?
|
11 | Участь у шкільних спортивних програмах або секціях |
Чи беруть участь хлопці та дівчата у шкільних спортивних програмах або секціях, які проводяться під егідою школи?
|
12 | Можливість участі у міжшкільних заняттях спортом |
Чи представлені у вашому закладі принаймні 5 різних видів спорту, у яких і хлопці, і дівчата могли б змагатись на міжшкільному рівні?
|
13 | Можливість участі в заходах з фізичної активності до та після навчання |
Чи надає ваш заклад можливості для учнів займатись фізичною активністю до та після навчального дня, наприклад, за допомогою організованої фізичної активності або доступу до закладів або обладнання для фізичної активності?
|
14 | Проведення активних перерв у класах |
Чи всім учням надаються можливості брати участь в активних перервах у класах?
|
15 | Вимоги до підготовки тренерів з видів спорту |
Чи вимагають у вашому закладі від усіх спортивних тренерів міжшкільного рівня пройти підготовку у тому виді спорту, який вони викладають, що відображає достатню майстерність і знання у галузі, в якій вони викладають?
|
16 | Відповідність спортивних закладів / інвентарю стандартам безпеки |
Чи гарантує школа, що інфраструктура та обладнання для фізичної активності відповідає або перевищує рекомендовані стандарти безпеки щодо проектування, монтажу та технічного обслуговування, наступними способами?
|
17 | Вимоги до правил безпеки під час занять спортом |
Чи забезпечує спортивна програма вашого закладу впровадження та виконання всіх наступних вимог до правил безпеки?
|
Список використаних джерел
- Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
- School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention, and Division of Violence Prevention.
4.2 Послуги з харчування
Зміст
Пакет вимог до послуг з харчування у закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.
№ | Параметр | Еталоні показники |
1 | Сніданок та обід |
Чи забезпечує ваш заклад харчування (сніданок та обід), які є абсолютно доступними для всіх учнів?
|
2 | Закупівля та приготування здорової їжі |
Чи систематично дотримується служба шкільного харчування правил щодо закупівлі та приготування більш здорових продуктів?
|
3 | Популяризація здорового/правильного вибору їжі та напоїв |
Чи популяризує ваш заклад вибір на користь здорової їжі та напоїв наступними способами?
|
4 | Достатня кількість часу для споживання їжі у школі |
Чи мають учні принаймні 15 хвилин аби поснідати, і принаймні 20 хвилин на обід з моменту, коли вони сіли за стіл?
|
5 | Співпраця між персоналом шкільної їдальні та вчителями |
Чи використовують співробітники їдальні три або більше із зазначених нижче форм співпраці з вчителями для підсилення уроків з питань здорового харчування, які проводяться в школі?
|
6 | Щорічний безперервний процес навчання та підготовки персоналу шкільної їдальні |
Чи всі керівники та співробітники служби харчування вашого закладу отримали відповідну освіту / пройшли підготовку?
Примітка. Теми для обговорення можуть включати питання ( але не обмежуватись ними) безпеки харчових продуктів, оновлення стандартів шкільного харчування, чутливість до певних продуктів та алергію, технології обслуговування клієнтів або виробництва харчових продуктів. |
7 | Чиста, безпечна, охайна їдальня |
Чи забезпечує ваш заклад учнів чистою, безпечною та охайною їдальнею, відповідно до зазначених нижче критеріїв?
|
8 | Наявність запасів продуктів харчування на випадок надзвичайних ситуацій |
Чи навчені співробітники шкільного закладу харчування та спостерігачі у їдальні (наприклад, вчителі, помічники) швидко та ефективно реагувати на вказані нижче види надзвичайних ситуацій, пов`язаних з харчуванням?
|
9 | Діяльність за програмою «Від ферми школі» |
Чи здійснює ваш заклад будь-які заходи за програмою «Від ферми школі»?
|
Список використаних джерел
- Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
- School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention, and Division of Violence Prevention.
4.3 Послуги з охорони здоров’я
Зміст
Пакет вимог до послуг з охорони здоров’я у закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.
№ | Параметр | Еталоні показники |
1 | Послуги з охорони здоров`я, які надає шкільна медсестра, працевлаштована на повний день |
Чи є у вашому закладі кваліфікована офіційно оформлена медсестра, яка працює повний робочий день і відповідальна за медичне обслуговування протягом всього дня, щодня?
Примітка. Рекомендовано залучення більшої кількості медсестер, якщо учні мають більшу потребу в медичному обслуговуванні. |
2 | Популяризація здоров`я та безпеки серед учнів та їхніх сімей |
Шкільна медсестра або інший медичний працівник у вашій школі займаються популяризацією здоров'я та безпеки серед учнів та їх сімей в рамках класних занять або інших заходів, через інформування по кожній із зазначених нижче тем? Примітка. Надавачі послуг у сфері охорони здоров`я – це кваліфіковані фахівці, такі як, лікарі, медсестри, стоматологи, викладачі з питань охорони здоров`я, та інші працівники, пов`язані з системою охорони здоров`я.
|
3 | Співпраця з іншими працівниками закладу освіти |
Чи співпрацює шкільна медсестра або інший медичний працівник з іншими працівниками школи, з метою популяризації здоров`я та безпеки серед учнів за допомогою принаймні шести зі способів, вказаних нижче?
|
4 | Визначення учнів з хронічними захворюваннями та нагляд за ними |
Чи володіє шкільна медсестра чи інший медичний працівник системою виявлення учнів з хронічними захворюваннями та нагляду за ними?
|
5 | Запровадження системи медичного направлення |
Чи реалізує ваш заклад системний підхід (який включає наступні компоненти) для направлення учнів за потреби до відповідних установ з охорони здоров`я?
|
6 |
Інформація про стан здоров`я учнів |
Чи має ваш заклад систему збору інформації про стан здоров`я учня на етапі його вступу до школи та кожного наступного року? Чи передається за потреби ця інформація відповідним співробітникам школи у письмовому вигляді?
|
7 | Надання консультацій шкільним лікарем |
Чи має ваш заклад доступ та можливість співпрацювати з лікарем-консультантом, який допомагає у складанні програм з питань охорони здоров`я для вашої школи?
|
8 | Оцінка кількості травм, отриманих у закладі освіти |
Чи систематично збирає медична сестра або інший медичний працівник інформацію щодо випадків ненавмисного травмування та насильства, які відбуваються на території школи (в тому числі в шкільних автобусах), або під час заходів, проведеними за підтримки школи? Чи аналізується ця інформація та переглядається послідовно керівництвом школи?
|
9 | План дій в надзвичайних ситуаціях |
Чи має шкільна медсестра або інший медичний працівник школи план дій в надзвичайних ситуаціях, який включає в себе всі компоненти, зазначені нижче для подальшої оцінки, управління, та направлення учнів та співробітників школи, які потребують невідкладної медичної допомоги (наприклад, внаслідок травмування, важкого нападу астми), до медичних закладів відповідного рівня?
|
10 | Стратегія лікування учнів з погано контрольованою астмою |
Ваш заклад допомагає або забезпечує стратегію лікування для учнів з погано контрольованою астмою?
Примітка. Надання допомоги у випадку погано контрольованої астми – це комплексний набір послуг, які надаються або окремою особою, або групою медичних працівників, співробітників школи та / або співробітників соціальної служби. Ці послуги можуть включати в себе:
|
11 |
Гарантія невідкладного та надійного доступу до швидкодіючих медикаментів для учнів, хворих на астму |
Чи використовує ваш заклад всі ці методи, аби гарантувати всім учням, хворим на астму, невідкладний та надійний доступ до швидкодіючих медикаментів у школі?
|
12 | Можливість навчання для всіх учнів, хворих на астму, щодо правильної поведінки при астматичних нападах |
Чи надає ваша школа можливість навчання для всіх учнів, хворих на астму, щодо правильної поведінки при астматичних нападах?
|
13 | Стратегія лікування харчової алергії |
Чи наявна у вашому закладі стратегія лікування харчової алергії та її профілактики (наприклад, План лікування та профілактики харчової алергії), який включає в себе наступні пріоритетні дії, необхідні для лікування харчової алергії в шкільному середовищі?
|
14 | Зусилля щодо боротьби зі вживанням тютюну та алкоголю |
Шкільна медсестра або інші медичні працівники застосовують наступні підходи щодо учнів, які вживають тютюн?
|
15 | Зв`язки з дружніми до молоді закладами/клініками, які займаються питаннями статевого та репродуктивного здоров`я |
Чи веде ваш заклад перелік громадських закладів, які надають молоді послуги з охорони здоров`я, та чи співпрацює школа систематично з цими закладами у напрямку надання учням послуг з питань сексуального та репродуктивного здоров'я?
|
Список використаних джерел
- Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
- School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention, and Division of Violence Prevention.
4.4 Консультування та надання психологічної і соціальної допомоги
Зміст
Пакет вимог до послуг Консультування та надання психологічної і соціальної допомоги у закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.
№ | Параметр | Еталоні показники |
1 | Надання штатним консультантом, соціальним працівником та психологом консультаційних, психологічних та соціальних послуг |
Чи є у вашій школі штатний консультант, соціальний працівник та психолог для проведення консультацій, надання психологічних та соціальних послуг? Чи достатньою є кількість цих співробітників ?
|
2 | Популяризація здоров'я, безпеки, та лікування |
Чи сприяє спеціаліст з консультування та надання психологічних і соціальних послуг, зміцненню емоційного, поведінкового та психологічного здоров`я учнів, та чи забезпечує консультування щодо терапії означених розладів для учнів та їх родин наступними способами?
|
3 | Співпраця з іншими співробітниками школи |
Чи співпрацює спеціаліст з консультування, надання психологічних та соціальних послуг з іншими співробітниками школи з питань покращення здоров'я та безпеки учнів принаймні шістьма наступними способами?
|
4 | Визначення та нагляд за учнями з емоційними, поведінковими та ментальними потребами |
Чи має спеціаліст з консультування, надання психологічних або соціальних послуг систему для визначення та нагляду за учнями з емоційними, поведінковими та психічними потребами?
|
5 | Організація системи перенаправлення |
Чи реалізує ваш заклад системний підхід (включаючи наступні компоненти) щодо направлення учнів у разі необхідності до відповідних шкільних або громадських закладів, які надають консультаційні, психологічні та соціальні послуги?
|
6 | Допомога учням в умовах змін |
Чи надає ваш заклад допомогу учням в умовах змін у школі або у їх житті (наприклад, перехід в іншу школу або зміни в структурі сім'ї) наступними способами?
|
7 | Виявлення та нагляд за учнями, причетними до випадків насильства |
Чи має спеціаліст з консультування, надання психологічних або соціальних послуг систему для визначення учнів, причетних (в якості свідка, потерпілого, правопорушника, або будь-якої комбінації цих ролей) до будь-яких випадків насильства (наприклад, жорстокому поводженні з дітьми, насильстві під час побачень, сексуальному нападі, залякуванні або переслідуванні, бійці, самогубстві та самокаліцтві), а також, в разі необхідності, направлення їх до відповідних шкільних або громадських закладів?
|
8 | Встановлення випадків вживання тютюну та робота з ними |
Чи вживає спеціаліст з консультування, надання психологічних або соціальних послуг наступних заходів щодо учнів, які вживають тютюн?
|
Список використаних джерел
- Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
- School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention, and Division of Violence Prevention.
4.5 Підготовка персоналу та популяризація здорового способу життя серед працівників закладу освіти
Зміст
Пакет вимог до заходів щодо підготовки персоналу та популяризації здорового способу життя серед працівників закладу освіти закладі освіти складається з параметрів і еталонних показників. Невичерпний перелік вимог наведено у таблиці. За потреби конкретної закладу освіти його можна доповненити або скоротити.
№ | Параметр | Еталоні показники |
1 | Інформування співробітників з питань охорони здоров`я |
Чи пропонує ваша школа співробітникам освіту з питань охорони здоров`я та заходів зі зміцнення здоров'я, які спрямовані на розвиток навичок і зміну поведінки, і які враховують їхні потреби та інтереси?
|
2 | Медогляди для співробітників |
Чи мають можливість співробітники школи проходити щорічні доступні та безкоштовні або низько вартісні медогляди?
|
3 | Заохочення співробітників до участі |
Чи використовуються у вашій школі три або більше методів заохочення та стимулювання співробітників до участі в програмах щодо зміцнення здоров`я?
|
4 | Програми з управління стресовими ситуаціями для співробітників |
Чи пропонує ваш заклад доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з управління стресовими ситуаціями для співробітників принаймні один раз на рік?
|
5 | Тренінг для співробітників з питань вирішення конфліктних ситуацій |
Чи пропонує ваш заклад доступні та безкоштовні або низько вартісні тренінги з вирішення конфліктних ситуацій для співробітників?
|
6 | Тренінг для співробітників з надання першої допомоги та СЛР (серцево-легеневої реанімації) |
Чи пропонує ваш заклад співробітникам тренінги з надання першої допомоги та СЛР (серцево-легеневої реанімації)
|
7 | Програми з фізичної активності/фітнесу для співробітників |
Чи пропонує ваш заклад доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з фізичної активності/фітнесу для співробітників?
|
8 | Програми з правильного харчування/контролю ваги для співробітників |
Чи пропонує ваш заклад доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з правильного харчування/контролю ваги для співробітників
|
9 | Моделювання навичок правильного харчування та фізичної активності |
Чи спонукає ваш заклад співробітників до моделювання навичок правильного харчування та фізичної активності?
|
10 | Програми для співробітників з відмови від вживання тютюну |
Чи пропонує ваш заклад доступні та безкоштовні або низько вартісні програми з відмови від вживання тютюну для співробітників?
|
11 | Програми для співробітників з питань контролю/ освіти щодо астми |
Чи пропонує ваш заклад програми для співробітників з питань контролю/ освіти щодо астми?
|
Список використаних джерел
- Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективного шкільного охорони здоров’я). Червень 2013. — 54 с.
- School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention, and Division of Violence Prevention.